ماهنامه فرهنگی، اجتماعی سرمشق
ماهنامه فرهنگی، اجتماعی
سال چهارم :: شماره سی و سه :: تیر ۱۳۹۸
ماهنامه فرهنگی، اجتماعی سرمشق
[سرمشق]
هزار وعده خوبان...

۱- این روزها هیچ‌کس حال خوبی ندارد. از یک‌سو نگرانی از تحریم‌ها و تهدیدها و بالا رفتن تنش در منطقه خلیج‌فارس و هراس از آینده و از سوی دیگر فشار مسائل اقتصادی، گرانی، تورم و بیكاری همه را سر در گریبان كرده است. بی‌ثباتی اقتصادی، افت تولید ناخالص ملی، كاهش عجیب تولید نفت و بالا رفتن نرخ ارز و به دنبال آن كاهش ارزش پول ملی همه و همه دست به هم داده تا در گرداب بی‌ثباتی اقتصادی گرفتار شویم، افزایش غیرمنطقی و بی‌رویه قیمت‌ها گریبان همه و مخصوصاً اقشار کم‌توان و ضعیف و متوسط را ...

درس نظم به رئیس نظمیه!

پیش از آن‌که شروع به خواندن کنید باید برایتان بگویم که این سلسله مطالب را تقریباً به شیوۀ تداعی معانی نوشته‌ام. چیزی‌- ازنظر ظاهر البته - شبیه به قصّه‌های مثنوی و یا نوشته‌های همشهری محبوب‌مان زنده‌یاد استاد باستانی پاریزی و یا مانند منبررفتن‌ علمای شیرین‌بیانِ سنّتی که در سخن‌‌ گفتن خود سِیر مستقیم زمان را رها می‌کردند و به تسلسل منطقی مطالب، چندان توجهی نداشتند. مرغ اندیشه را در آسمان ذهن‌شان پرواز می‌دادند و بی‌تکلّف و رها به سرزمین‌های گوناگون می‌رفتند و بعد از سیاحت در زمین و زمان و آسمان، به مبدأ اولیّه و موضوع اصلی باز می‌گشتند و ...

ریشه‌های تصویرسازی از ایران در رسانه‌های غربی

رویدادهای اخیر به‌ویژه میان ایران و آمریکا و آنچه در خاورمیانه می‌گذرد مانند جنگ یمن، خونریزی‌های داعش در سوریه و اتفاقاتی از این دست، قدرت رسانه‌ها در تصویرسازی ذهنی را بهتر نشان می‌دهد.

از این بستر، تصویرسازی از ایران، اسلام و خاورمیانه بیش از هر چیز دیگری در رسانه‌های غربی بر پایه باورها و کلیشه‌های پیشین با بهره‌گیری از رخدادهای جدید شکل می‌گیرد.

ریشه انگاره‌ها، تصاویر، کلیشه‌ها و دوقطبی‌هایی که درباره شرق و غرب وجود دارد و دائماً در رسانه‌ها، بازتولید می‌شوند به قرن‌های قبل برمی‌گردد.

البته باید در نظر داشت با پشت سر گذاشتن دوره استعماری و مستعمره کردن برخی کشورها توسط ...

[ادبیات]
زنان به‌تدریج حرف برای گفتن پیدا می‌کنند

لیلا راهدار؛ نویسنده مجموعه داستان «جادۀ فرودگاه» و «پری ماه» است. وی سال‌هاست که در حوزۀ داستان کار می‌کند. می‌نویسد و درس می‌دهد. راهدار؛ با تأکید بر این‌که روحیه زنان -به لحاظ روان‌شناسی- با مردان متفاوت است، کنش زنان را در برابر پدیده‌های مختلف اجتماعی نیز متفاوت می‌داند. وی در داستان‌های خود کوشیده تا دنیا را از دریچه نگاه یک زن به تصویر بکشد. همین ویژگی‌ها باعث شد تا در یک بعدازظهر گرم تابستانی مهمانِ ‌خانۀ او باشیم و درباره «زبان زنانه» با او به صحبت بنشینیم. متن زیر حاصل گفت‌وگوی من با اوست.

خانم راهدار! برداشت شما از زبان زنانه ...

تفاوت زبان یا تفاوت نگاه

زیبایی ادبیات به خاطر تفاوت نگاه زنان و مردان به آن است نه تفاوت زبان‌شان.

ادبیات شاید با نویسنده‌های مرد شروع شده باشد؛ اما مطمئناً نقش نویسنده‌های برجسته زن را در ادامه و شکوفایی آن نمی‌توان؛ نادیده گرفت. با این عقبه شاید در جوامعی بعضاً نگاه مردسالارانه باعث شده باشد که فعالان فمینیستی برای فاصله گرفتن از این نگاه با بازی کلمات سعی بر خلق زبانی جدا از زبان مردان داشته باشند. ولی این کاری عبث بوده و تعبیری نابجاست. چون‌که زبان در تعامل و قراردادهای هر دو شکل گرفته است. شاید در ابتدا زن‌ها به دلیل جوامع مردسالاری و مسئولیت‌هایی ...

دریاچه قو

میان قاب سفید پنجرۀ مشرف به حیاط می‌ایستم و به باغچه نگاه می‌کنم که در زیر آسمان عنابی‌رنگ شامگاه آرمیده است. یاد تو می‌افتم، برهان‌الدین! ای مرد من! تو پدر دلسوز و پرمهر این باغچه لوزی شکل وسط حیاط بودی. تابستان که با روزهای گرم و روشنش از راه می‌رسید تو گوشه‌ای از خاک نم خورده باغچه را بوته‌های گوجه‌فرنگی، گیاه رزماری و یا سبزی‌های معطری همچون ریحان و نعنا می‌کاشتی و چه خوب هم از آن‌ها مواظبت می‌کردی. مراقب بودی تا یک وقت گربه چاق و فضول همسایه با چنگال‌های کوچک و تیزش ریشه تُرد و تازه سبزی‌ها را ...

[سینما]
طعم شیرین دوبلاژ

اواخر خردادماه سال جاری، کرمان، میزبان نصرالله مدقالچی، یکی از دوبلورهای باسابقه ایران بود. گوینده‌ای که در کارنامۀ پربارش، دوبلۀ نقش‌های ماندگار فیلم‌های جاودانۀ تاریخ سینما را دارد. او به دعوت امیرحسین روحانیان (دلارام) و با همکاری کانون فرهنگ و ادب دانشکدۀ فنی دانشگاه علوم، ۲۲ و ۲۳ خردادماه به کرمان آمد تا در شب دوبلاژ ایران -که به بهانۀ بزرگداشت او برپا شده بود- شرکت کرده و در حاشیۀ این برنامه نیز کارگاهی یک‌روزه با موضوع فن بیان و گویندگی را برای علاقه‌مندانِ نوپا در این عرصه برگزار نماید. در ادامۀ این برنامه‌ها، نشستی تخصصی در این زمینه با ...

گفت‌وگو با:«نصرالله مدقالچی» / راز ارزش دوبلۀ ایرانی، در موسیقی زبان فارسی است

نصرالله مدقالچی، زادۀ ۷ مهرماه ۱۳۲۳ خورشیدی در کوچۀ مدقالچی‌های محلۀ اهراب شهر تبریز است. مدقالچی در بین اهالی خانواده و سایر دوستانش با نام «ناصر» شهره است. او، در کنار «ناصر ممدوح» و «سعید مظفری»، از سرشناس‌ترین دوبلور‌های نسل دوم دوبلاژ ایران به شمار می‌رود. ازجمله مهم‌ترین بازیگرانی که وی، به‌جای آن‌ها گویندگی کرده است می‌توان به «ژان گابن»، «چارلز برانسون»، «آنتونی هاپکینز»، «مایکل آنسارا»، «جین هکمن»، «باد اسپنسر»، «همفری بوگارت»، «ماکس فون سیدو»، «ریچارد هریس» و «گریگوری پک» اشاره نمود. وی همچنین سرپرستی گویندگان سریال انیمیشن به یادماندنی «آن‌شرلی» را نیز در کارنامۀ خود دارد.

گفت‌وگو با نصرالله مدقالچی، ...

بازماندۀ نسل طلایی

صدای نصرالله مدقالچی در زمرۀ صداهای بَم و پرطنین دوبله قرار می‌گیرد. آوایی که در عین استحکام‌ و صلابت، دارای یک خَشِ گوش‌نواز همراه با ریتمی متوازن و ملایم در بیان کلمات است. این نوع صدا می‌تواند با اندک تغییراتی در لحن، هم بجای نقش‌های مثبت بنشیند و هم بجای نقش‌های منفی باورپذیر باشد.

اوایل دهۀ چهل که وی وارد دوبله شد -از این منظر او را می‌توان از نسل دومی‌های دوبله دانست- گویندگانی چون زنده‌یادان حسین عرفانی، فرشید فرزان و هوشنگ کاظمی دارای چنین جنس آوایی بودند.

استاد مدقالچی دریکی از روزهای تابستان ۱۳۴۱ که تازه ۱۸ سالش را تمام کرده ...

[موسیقی]
گفت‌وگو با فرشید وهمنی؛ نوازندۀ تنبک، طبلا و سیتار/می‌خواهند هنرمندان را خانه‌نشین کنند

فرشید وهمنی نوازندۀ تنبک، سیتار و طبلا که برای اولین بار در ایران موسیقی هند و نوازندگی سیتار و طبلا را به‌صورت آکادمیک فراگرفته و علاقۀ خاصی به این موسیقی دارد، امروز به‌شدت گله‌مند است از اینکه چرا نمی‌گذارند حتی در مراسم رونمایی آلبومش سیتار بنوازد آن هم بدون خواننده و به‌صورت تک‌نوازی.

نخستین آلبوم او «در رویای مروارید» بود که یک کار تلفیقی از سازهای گیتار الکتریک، تنبک، نی و سه‌تار است و در آذرماه ۱۳۹۶ منتشر شد. دومین آلبوم و جدیدترین اثر وهمنی «از کران تا بیکران» است که چندی پیش در مراسمی با حضور هنرمندان و علاقه‌مندان رونمایی ...

مروری بر گردشگری موسیقی در جهان، ایران، کرمان

گردشگری موسیقی در جهان:

گردشگری موسیقی به‌منظور شرکت در رویدادهای ثابت و یا موردی و فستیوال‌ها و کارگاه‌ها و مسترکلاس‌های موسیقی به‌صورت فعال و یا مشاهده‌گر صورت می‌گیرد. موسیقی و گردشگری ارتباط عمیق و دیرینه‌ای با هم دارند. در همه جای جهان، موسیقی به‌عنوان بخش اساسی فرهنگ و سبک زندگی مردم شناخته می‌شود و گردشگران معمولاً انتظار دارند که تجربۀ حضورشان در مناطق مختلف فرهنگی، هنری و باستانی با تجربۀ موسیقی آن منطقه همراه شود. گردشگری موسیقی، به‌نوعی از گردشگری گفته می‌‌شود که در آن، گردشگران با هدف تماشا یا شرکت در جشنواره یا یک اتفاق موسیقایی به محل خاصی می‌روند. ...

«در داماهی برو شنا» -یادداشتی به بهانۀ انتشار آلبوم «در من برو شکار» اثر جدید گروه «داماهی»--

برای نوشتن دربارۀ «در من برو شکار» اثر جدید گروه «داماهی» بارها و بارها کلمات را تایپ کردم و پاک کردم و دوباره تایپ کردم و دوباره پاک کردم و دوباره تایپ...نام اعضا، سابقۀ کاری آن‌ها، آلبوم اول گروه. اسم آهنگ‌ها و چه و چه و چه. احساس کردم به رشتۀ تحریر درآوردن حقایق ابتدایی و روتین، حرف زدن پیرامون تاریخچۀ مدون فرش است، در حالی که نیت، صحبت پیرامون زیبایی یک قالی کرمون صد و بیست جفت است.

«در من برو شکار» پروازی است جسورانه، فرسنگ‌ها فراتر از سقف کوتاه موسیقی امروز کشور ما. آلبومی است شایستۀ ستایش چندین‌باره، چیزی ...

[تئاتر]
تئاتر آزاد، آری یا خیر؟

یک تعریف ساده و خلاصه از «تئاتر آزاد» می‌تواند به این شکل باشد: گونه‌ای نمایش که با استفاده از شوخی‌های سطحی و طنزهای عمدتاً کلامی و با تکیه بر عنصر سرگرمی صرف، سعی در جذب مخاطب دارد و معمولاً هم به این هدف خود می‌رسد و سالن نمایشش از تماشاچی پر است.

این‌گونه تئاتر از قوانین و قواعد تئاتر حرفه‌ای، جدی و روشنفکرانه بسیار دور است و عمدتاً هدفش بر حفظ گیشه و منافع مالی است و بنابراین بدون این‌که دغدغه تأثیر و تأثر بر تفکر یا اصول فنی و تکنیکی داشته باشد، تنها به فکر خنداندن و سرگرمی مخاطب و ...

آن چیزی که تئاتر ما را بلعید

گفتار:

اگر فرانگرانه بخواهیم سه رویداد آمده را با هم پیوندی ساختاری دهیم، هرچند که برون دادی تلخ و گزنده دارد ولی هیچ راه گریزی نیست مگر آنکه اعتراف کنیم که ساز و کار لوده بازی‌های سخیف و میان‌پرده‌ای دارد تار و پود تئاتر را در این کشور همچون موریانه می‌خورد.

شاید میان فرم نمایشی میان‌پرده‌ها و لوده بازی‌ها هنوز دیگرگونی‌هایی با تئاترهای به‌اصطلاح جدی دیده شود ولیکن با نگاهی دقیق‌تر خواهیم دید که جهان‌بینی و راهبرد تولید همۀ این آثار دارند به هم نزدیک می‌شوند. این نزدیکی روزافزون فرجام یورش همه‌سویه‌ای است که ساز و کار این نمایش‌ها بر پایه و ...

کمدی امروز، تپانچه‌ای خالی

اساس كمدی خنده است و برای ادراك هر نوع كمدی باید خنده را شناخت. در واقع ادراك انواع كمدی وابسته به انواع خنده است. موقعیت‌های متفاوت را در نظر بگیرید كه برایمان تبسم، قهقهه، لبخند، پوزخند، زهرخند و... را ایجاد می‌کند. كمدی در جوامع مختلف به‌تناسب شرایط اجتماعی برای مخاطبش ادراك می‌شود.

اما وقتی از کمدی می‌گوییم، تنها مقصود ما آن نیست كه مخاطبمان را به قهقهه وادار می‌داریم. این تعبیر عوامانه‌ای از كمدی است، در حقیقت كمدی در انواع گوناگون خود تأثیرات مختلفی غیر از شادی بر مخاطبش می‌گذارد. در تبیین كمدی ما ابتدا با دو دسته‌بندی کلی كمدی فاخر ...

[هنرهای تجسمی]
صنایع‌دستی راه را گم کرده است / میزگردی با حضور: علیرضا هاشمی‌نژاد، مهران رضاپور کاظم حسین‌زاده و حمیدرضا روشن‌ضمیر

هنرهای سنتی و صنایع‌دستی، در زمرۀ مهجورترین هنرها در روزگار ما هستند که هم از سوی مسئولان امر مورد بی‌توجهی قرارگرفته‌اند و هم از سمت هنرمندان دیگر شاخه‌های هنری مورد بی‌مهری واقع‌شده‌اند. مردم نیز -که خاستگاه اصلی این هنرها در میان ایشان است- این صنایع را در میان کالاهای رنگ‌ووارنگ مدرن صنعتی، به فراموشی سپرده‌اند. این‌همه، سبب شده تا بحران، دامن‌گیر تولید و عرضۀ این هنرها شده و آن را در دام رکودی گرفتار سازد که هرلحظه آن را به‌سوی نابودی می‌کشاند.

این میزگرد با حضور، علیرضا هاشمی‌نژاد (خوشنویس، پژوهشگر هنر و مدرس دانشگاه)، مهران رضاپور (استاد نگارگری و قلم‌زنی)، کاظم ...

سفال دقیانوسی

سفالگری در ایران

سفال یکی از دیرینه‌ترین ساخته‌های دست انسان است. در مورد چگونگی ساخت نخستین سفال یا سازه‌ای از گِل (خاک و آب)، به دست انسان، نظرات متفاوتی ارائه شده است. عده‌ای ریشه آن را در سبدبافی می‌دانند و عده‌ای دیگر بر این باورند که برای نخستین بار گِل‌های اندود کننده کف سبدهای گیاهی پس از خشک شدن و یا قرار گرفتن در آتش و سوختن چوب‌های آن‌ها، الهام‌بخش سفال سازی بوده است. سفال‌های اولیه دست‌ساز، زبر و خشن بوده‌اند و ماده چسبندگی آن‌ها، شن و گیاهان خردشده بوده است.

ساخت سفال در ایران، گذشته‌ای دراز و درخشان دارد. حفاری‌ها، مطالعات ...

سفالگری، جادوی آب و رنگ و خاک

کوزه‌ها و سفال‌های پر از نقش و رنگ و گاهی ساده که قصه‌های چندین هزار سال زندگی انسان را روی خود دارند. گاهی قصه‌ زندگی زن‌ها و مردهایی که آن‌ها را با حوصله از گِل به شکل رسانده‌اند؛ و گاهی هم قصه‌های یک قوم، یک قبیله یا مردم یک سرزمین را. داستان آب، داستان خورشید، داستان خاک، داستان کشت و کار، پادشاهی‌ها، کشورگشایی‌ها، جشن‌ها، افسانه‌ها و اسطوره‌ها و اعتقاداتی ماورای دنیای واقعی. سفال گر در آن روزها فقط یک هنرمند یا صنعتگر نبود. او وظیفه داشت تاریخ مردم خود را با تمام ذوق و ایمانش روی دست‌ساخته‌های گِلی خود، کشیده ...

[تاریخ]
یادی از شادروان حسین فروغ رئیس کل دادگستری استان کرمان۱ / محفل‌آرای عدلیه

آنچه درباره قضات و وکلای دادگستری می‌دانم محدود و بیشتر در ارتباط با خدمتم در رادیو کرمان و بعدها اقامت در تهران و زاهدان و مشهد از دوستان قاضی و وکیل شنیده و در خاطر دارم.

اما تا آنجا که به یاد دارم و از قدیمی‌ترها شنیده بودم، از دوره زندیه و به‌ویژه در عصر قاجاریه، تشکیلات حکومتی کرمان در حول و حوش ارگ حکومتی؛ حدود باغ نظر و میدان ارگ فعلی در جوار دارالحکومه کرمان بوده. عدلیه هم که جزو ارکان اصلی حکومتی محسوب می‌شده، در جوار مقر حکومتی کرمان بوده و به روایتی؛ محل اولیۀ عدلیه کرمان در خانه ...

[فرهنگ]
فرهنگ مردم و ارتباط آن با ادبیات داستانی

پیش از آثار مارکز، در ایران ابتدا صادق هدایت در رمان بوف کور و سپس غلامحسین ساعدی بود که رویکردی به خرده‌فرهنگ‌ها و فرهنگ مردم داشتند اما چرا رئالیسم جادویی به نام نویسنده‌های آمریکای لاتین ثبت شد و ساعدی نادیده گرفته شد، موضوعی در خور بررسی وسیع است که در اینجا، ما به طرزی گذرا به آن می‌پردازیم.

زبان، حدود دویست میلیون نفر به زبان اسپانیایی صحبت می‌کنند و در این زبان از قرن‌ها قبل شاهکارهایی مانند دن‌کیشوت اثر جاودانه سروانتس به وجود آمده است. در حالی که تعداد فارسی‌زبان‌ها با محسوب داشتن رشد جمعیت، آن‌قدرها نیست.

غلبه فرهنگ کتابت بر فرهنگ ...

هنرهای مردمی نقالی (بخش سوم)

در ادامۀ مبحث نقالی باید اشاره کنیم که به قول نویسندگان کتاب‌هایی در این فن، چون طرازالاخبار و فن نقالی این فن دل ربا تا آنجا پیش رفت که حتی شاه‌عباس پادشاه بزرگ صفوی نیز، خود گاه به قهوه‌خانه می‌رفت و پای سخنان و نقل نقالان می‌نشست و به گفتار آنان و شیوۀ نقالی آنان دل‌بسته بود.

نقالان هم برای چگونگی نقل خود چه در قصه‌خوانی و چه در حماسه‌خوانی آداب و اصولی را داشته‌اند و رعایت می‌کرده‌اند و چون رواج این هنر زیاد شد، بزرگان و پیشکسوتانی آمدند که برای پسینیان چگونگی آداب و روال آن را بازنمودند. چنان‌که ...

[جامعه ]
برداشتن سقف‌های کاذب ذهنی

در هر فرصتی که پیش می‌آید این مسئله را مطرح می‌نمایم که بخش زیادی از محدودیت‌هایی که زنان برای پیشرفت خود احساس می‌کنند از دیدگاه‌های خود آن‌ها ناشی می‌شود و سقفی که برای خود تعریف می‌کنند. اینکه زنانی خود را به اوج موفقیت درزمینهٔ فعالیتی خود رسانده‌اند و الگوهای خوبی برای سایرین قلمداد می‌شوند که یادآور می‌شود امکان رسیدن به موفقیت‌های حداکثری وجود دارد. نیاز به ذکر مثال نیست چه اینکه با توسعه اطلاع‌رسانی مجازی و در دسترس عموم قرار گرفتن اخبار و اطلاعات چنین افرادی به‌راحتی قابل دسترسی بوده و مسیری را که طی کرده‌اند نیز در ...

گفت‌وگو با دو تن از دختران فوتبالیست تیم ملی : اصلی‌ترین مشکل فوتبال زنان، نداشتن اسپانسر است

چند وقت پیش که با قطار از تهران به کرمان برمی‌گشتم، متوجه شدم دو نفر از هم‌کوپه‌ای‌هایم از اعضای تیم فوتبال شهرداری بم هستند؛ همان تیمی که به‌تازگی قهرمان لیگ فوتبال بانوان شده و خبر آن را در شبکه‌های اجتماعی دیده بودم. البته آن‌ها از همان ابتدا از شدت خستگی روی تخت‌های بالایی خوابیده بودند و بعد از چند ساعت به اصرار من و هم‌سفر دیگرمان بیدار شدند تا با هم چای بخوریم و گپی بزنیم. برای من با وجود اینکه اصلاً فوتبالی نیستم، اما دیدن دختران قهرمانی که نام بم را در کشور بالا برده‌ و مایۀ مباهات ما ...

گفت‌وگو با فرنوش حمیدپور؛ جامعه‌شناس:مشکلات کارآفرینی زنان، اجتماعی است

کارآفرینی در وضعیت کنونی اقتصاد ایران چنان لقب پرفضیلتی است که کافی است کنار اسم هرکسی باشد تا تمام جامعه برایش کف بزنند اما زن کارآفرین تحسین بیشتری را برمی‌انگیزد، زنان به‌واسطۀ تمام مشکلات اجتماعی که درگیرش هستند کمتر از مردان هم کار می‌کنند و هم کارآفرینی. فرنوش حمیدپور می‌گوید از زمانی که ضریب سلطۀ تکنولوژی بیشتر شده زنان به‌واسطۀ امکانات فضای مجازی کارآفرینان بهتر و بیشتری شده‌اند ولی این سلطه و پیشرفت تکنولوژی، مشکلات کارآفرینی برای زنان را فقط پنهان کرده است. حمیدپور معتقد است زنان کارآفرین و اقتصاد ایران باید به سمت هرچه خردتر شدن کسب و کار ...

[جُنگ]
انواع دولخ!

در بادآباد جنس دولخ‌ها با هم فرق می‌کنند. یک نوع دولخ است که فقط نام یک مراسم است. چند نفر جمع می‌شوند و حرف مفت می‌زنند و دولخی می‌کنند و می‌روند. دولخ دیگر در بادآباد که جنبه عینی دارد هنگامی بلند می‌شود که جلوی خانه حاج لطف‌اله را به علت بازگشت از حج جارو می‌کنند و دولخ بلند می‌شود و روی پارچه‌ها خوش آمد می‌نشیند. دولخ دیگر اول مهر از کلاس‌ها بلند می‌شود و تا سال دیگر بلند نمی‌شود. دولخی هم داریم که چند قطره آب در آن است و آن زمانی است که کاروان لیلی می‌رود و مجنون گریه‌کنان ...

انتخابات

سلام...

من معتقدم نمایندگی هم‌چین آش دهن‌سوزی هم نیست... میگین نه برید از ۸۰ درصد نماینده ها بپرسید...حتی حاضر نیستند دوباره نامزد بشن...که اگه بشن هم فقط جهت خدمت به مردم شریف وآگاه وهمیشه در صحنه است... این خدمت به مردم اینقدر شیرینه که جدیدا وزرا هم استعفا میدن تا بیان بشینن پشت همین میز خدمت وصندلی سبز...البته خدمت فقط تا پشت درهای گمرک سراوان خوب جواب میده ...بقیه اش همش تقصیر کشور استعماریِ سازنده لکسوزه...اون ۲۰ درصد نماینده ها هم که بین بیکاری و نمایندگی از سر ناچاری دومی روانتخاب می کنندکه خدای ناکرده یه وقت آمار بیکاری نره بالا...

شما ...

[نقد]
نوستالژی چرنوبیل و صداهایی که از تاریخ سر برمی‌آورد

هشت ساله بودم و دانش‌آموز کلاس دوم دبستان. برای ما که یکی از آپشن‌های شعار دادن سر صف، مرگ بر شوروی بود خبر انفجار راکتور هسته‌ای چرنوبیل شاید تحقق نسبی این شعار تلقی می‌شد. در آن زمان وسایل اطلاع‌رسانی مانند امروز نبود و تلویزیون دو شبکه‌ای نمی‌توانست اخبار و اطلاعات کاملی از این اتفاق برای بینندگانش ارائه دهد اما به‌تدریج در سال‌های بعد کم‌کم متوجه شدیم که این اتفاق اثرات بسیاری مانند مرگ تدریجی عده زیادی شهروند شوروی و کشورهای نزدیک به‌اتفاق بر اثر تشعشعات هسته‌ای و به دنیا آمدن کودکان ناقص‌الخلقه داشته است. عمق فاجعه سال‌هایی بعد از این ...

یک اتفاق خوب رمان «چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم» به چاپ صدم رسید

«دستم را از توی جیب پیشبندم درآوردم و كتاب را گذاشتم توی قفسه. خسته بودم و حوصله خواندن نداشتم. آرتور روزنامه را انداخت روی میز و ایستاد. كش و قوس آمد و خمیازه كشید «چراغ‌ها را تو خاموش می‌کنی یا من؟» روزنامه افتاد روی زمین. نگاهش كردم. از هفده سال پیش بیست كیلویی وزن اضافه كرده بود و موهای قبلاً پرپشت و مجعدش حالا کم‌پشت بود و صاف. ریش بزی كه به خاطرش آلیس در غیاب صدایش می‌کرد «پروفسور» مثل آن‌وقت سیاه نبود. فكر كردم چقدر عوض شده. داشتم فكر می‌کردم حتماً من هم عوض شده‌ام كه گفت «پرسیدم چراغ‌ها ...

کاروانسرای زین الدین

کاروانسرای زین‌الدین با قدمتی حدود چهارصد سال، مربوط به دوران صفویه می‌باشد.

این کاروانسرا یکی از کاروانسراهای زیبایی است که در دل کویرهای استان یزد در شهرستان مهریز واقع شده است. این کاروانسرا در ۶۰ کیلومتری جاده یزد-کرمان نیز قرار دارد.

اتاق های گنبدی با ارتفاع زیاد دورتا دور حیاط کاروانسرا قرار دارند.

برای افزایش ظرفیت این هتل کاروان‌سرا، سالن بزرگی را با آویزان کردن پرده‌های ترمه مجزا و به‌صورت اتاقک برای اسکان توریست و گردشگران، تقسیم‌بندی کرده‌اند که البته حس و حال استفاده از اتاق‌های دورتا دور حیاط لذت وصف‌ناپذیر متفاوتی دارد. این مجموعه شامل رستوران و چایخانه می‌باشد که فقط ...