پیش از آنکه شروع به خواندن کنید باید برایتان بگویم که این سلسله مطالب را تقریباً به شیوۀ تداعی معانی نوشتهام. چیزی- از نظر ظاهر البته - شبیه به قصّههای مثنوی و یا نوشتههای همشهری محبوبمان زندهیاد استاد باستانی پاریزی و یا مانند منبررفتن علمای شیرینبیانِ سنّتی که در سخن گفتن خود سِیر مستقیم زمان را رها میکردند و به تسلسل منطقی مطالب، چندان توجهی نداشتند. مرغ اندیشه را در آسمان ذهنشان پرواز میدادند و بیتکلّف و رها به سرزمینهای گوناگون میرفتند و بعد از سیاحت در زمین و زمان، به مبدأ اولیّه و موضوع اصلی باز میگشتند و سخن ...
از عزیزان رفتهرفته شد تهی این خاکدان
یک تن از آیندگان نگرفت جای رفتگان
امروز که میخواستم بار دیگر یادی از جنگل قائم و دستاندرکاران آن بکنم لحظاتی که شاید چند دقیقه هم طول کشید، اعضای کمیته جنگل قائم را به خاطر آوردم که متأسفانه اغلب آنها ـ که در حافظه کهنسالی من حضور دارند ـ روی در خاک کشیدهاند. افرادی نظیر شادروانان مهدی آقا مهرابی از بازماندگان عصر مشروطیت، حاج احمد مهرابی زاده هنرمند بازرگان معروف، محمد محمدی روزنامهنویس، محمدعلی ثمره طالبی بازرگان قالی، متقیان کارمند بازنشسته دارائی، مقیمی و بسیاری که متأسفانه نام آنها در خاطرم نمانده هرچند قیافهشان در ...
نیاز به گفتوگو در جامعه بیش از هر زمان دیگری احساس میشود اما زمینه و بسترهای لازم برای آن هنوز شکل نگرفته است و در برخی موارد ما به سمت گفتوگویی نبودن جامعه و فضای ارتباطی رفتهایم. رسیدن به توسعه که تحمل مسالمتآمیز دیدگاههای مختلف و ارتقا کیفیت زندگی از شاخصهای آن به شمار میرود با گسترش گفتوگو سرعت میگیرد.
دوری گزینی و انزواطلبی نمیتواند انتخاب مناسبی در این شرایط باشد گرچه باید زمینه مشارکت نخبگان نیز فراهم شود اما مطبوعات محلی میتوانند با بهرهگیری از توان و ظرفیتهای خود، زمینه حضور دیدگاههای مختلف، نیروبخش، انتقادی، متخصص و مردمی را با ...
اشاره:
آوانگاردیسم بهعنوان یکی از رویکردهای هنری فراگیر قرن بیستم با تشکیک در زبان و معنا داعیهدار رسالتی خطیر برای هنر شد و آن طغیان علیه حاکمیت مطلقه بورژوازی است. همین حکم در ذات، ویژگی مشترک آن با مدرنیسم هنری نیز هست. البته با این تفاوت که مدرنیسم هنری هنوز قائل به هیچگونه استاندارد و فرمولاسیونی برای هنر نبود و آنچنانکه مرلوپونتی در شرح تجربه هنری بر آن تأکید دارد؛ هنرمند به پشتوانه تجربههای زیسته خویش سعی دارد تجارب ما را در باب هستی و محتوای آن «همواره» نو و احیا کند و به عبارتی هنر، محل تبیین و گسترش ...
یک: نوشتن دربارە شعر، در پارهای موارد، از نوشتن خود شعر دشوارتر است. خاصه وقتی شاعری که قرار است درباره شعرش بنویسی دوست صمیمیات باشد و رفیق گرمابە و گلستان. تو میمانی و تردیدی بزرگ میان پرسشهای بیشماری که فضای ذهنت را تسخیر میکنند. تو میمانی و مفهوم بیریای رفاقت از سویی و سیمای پنهان حقیقت از دیگر سو که ورای گزارههای نانوشته در پس هر نوشتار، خودنمایی میکنند. تو میمانی و جدالی بیپایان با هجوم وضعیتهای برزخی. جدال میان تقریر حقیقت و تقدیر رفاقت. جدال میان کلمهای که از جنس خداست و سکوتی مرگبار که قرنهاست جزئی از ...
چاپ دو مجموعە شعر از بیژن مارابی یا سارۆسان اتفاق خوبی است. در این سالها کە بحث مکرر و البتە مهم تیراژ پایین کتابهای شعر و فقدان خوانندە متون ادبی بە معضل جدی فرهنگ و ادبیات ما تبدیل شدە است. درواقع نویسندەای کە در این وضعیت بە نوشتن و البتە چاپ آثارش ادامە میدهد نە بە فکر بازخورد اقتصادی کتاب است و نە بە تأثیرگذاری عمیق بر تعداد زیادی از خوانندگان امید بستە است. هر چە هست در راستای «امر نوشتن» شکل میگیرد و همان اندک مخاطبانی کە کتاب را میخرند و در رونمایی کتاب حاضر میشوند یا کتاب را ...
صدای ماندگار پرویز بهرام خاموش شد، برای همیشه! برایم تلخ است که دیگر صدای گرم و مهربان او را نمیشنوم؛ اما صدای او در جان یکیک مخاطبانش جاودانه است؛ و چه نیکو گفت فروغ: «تنها صداست که میماند.»
بیش از هفتادسال پیش، در همان بحبوحه که دکتر محمد مصدق، در دوران نمایندگیاش در مجلس شورای ملی، داد ملی شدن صنعت نفت را سر میداد؛ در یکی از همان روزها، سپهبد رزمآرا -که در آن زمان نخستوزیر بود- در برابر نمایندگان موافق با این طرح، با این استدلال ایستاد: «ملتی که توان ساخت آفتابهای را هم ندارد، چطور میخواهد صنعت بزرگی همچون ...
تابان، شهداد (نور)، دیاموند (درخشان)، مهتاب، آریا (آسیا) و پارامونت (شهر تماشا)؛ اینها نخستین سینماهای کرمان هستند که البته بعد از سینما تابان، نور و درخشان هم چند سالی ست بیفروغ شده و متأسفانه به حال خود رهاشدهاند. سینما آریا که بعد از انقلاب به آسیا تغییر نام داد، از سال ۱۳۴۷ نمایش گر فیلمهای مختلفی بوده که امروز برای خیلیها خاطره شده و یادآور روزگار خوش کودکی و جوانی آنهاست.
با «مجید پرنده» دبیر بازنشسته و مدیر سینما آسیا درباره خاطرات روزهای کودکی و عشقش به سینما که او را سینمادار کرد، مشقتهایی که از ابتدا تا امروز در این ...
در سال ۱۳۳۹ در محل سینما آسیای امروز، یک سالن تابستانی بود که از اول خرداد تا حدود نیمۀ آبان، شبها یک سئانس فیلم نمایش میداد. در آبان ۱۳۳۹ -که شبها نسبتاً هوا سرد بود- این سالن تابستانی فیلمی را نمایش میداد به نام: «بر باد رفته»، با هنرمندی کلارگ گیبل. من از همان بچگی عاشق چنین فیلمهایی بودم. بهاتفاق برادرم که دو سال از من بزرگتر بود، رفتیم جلوی سینما یک عدد بلیط ده ریالی خریدیم تا دونفری با یک بلیط وارد سینما شویم که کنترل ورود مانع شد. برادرم را با یک بلیط به سینما راه داد و ...
«شهاب جعفری» که تقریباً هر شماره در بخش موسیقی سرمشق مقالهای از او میخوانیم، جوان باانگیزه، باپشتکار و پرسشگری است که جویای یافتن حقیقت و عمق هر موضوعی است که توجهش را به خود جلب کند. او در مقطع کارشناسی ارشد، پژوهش هنر خوانده و اکنون بهصورت علمیتر و دقیقتر به پژوهش در مسائل مختلف بهویژه موسیقی میپردازد. از او علاوه بر مقالات متعدد در نشریات مختلف، پنج کتاب چاپ شده است. جدیدترین کتاب جعفری، «زنانِ موسیقی» نام دارد که اخیراً در نمایشگاه کتاب تهران رونمایی شد و قرار است همین روزها به بازار کتاب عرضه شود. به بهانۀ انتشار ...
«سبک» یا بهاصطلاح افکار روشنتر جامعه «ژانر» یک کلمۀ پرطمطراق و برچسبی خوشرنگ و لعاب است که در روزگاران نهچندان دور و نهچندان نزدیک توسط منتقدان، اهالی فن و دستاندرکاران در عرصه سبکشناسی، در قالب مقاله، یادداشت و یا گزارش بر آلبومها و قطعات موسیقی عرضه شده چسبانیده میشد. شاید به هدف شناخت بهتر انواع مختلف موسیقی توسط مخاطبان برای آسوده یافتن چیزی مقارن با سلیقهشان، شاید برای سنجش عیار یک اثر بر مبنای رویکردی مشخص در فن نقد و یا در قیاس با آثار مشابه، شاید برای دیده شدن بیشتر اثر توسط مردم پیگیر یک جریان مشخص و شاید ...
تغییر مضمون کلام در موسیقی
تقویت اندیشههای ملی و وطنی در عصر مشروطه، مضمون موسیقی را تحت تأثیر قرار داد. در آن دوره نهتنها ساخت سرودها و مارشهای ملی، به سبک نمونههای مشابه در غرب، رواج یافت (نک. کوهستانی نژاد ۱۳۸۴: ۲۶۶-۲۷۸)، بلکه مضمون کلام در فرم سنتی تصنیف نیز از فضای انقلاب و ایدههای وطنپرستانه متأثر شد
تصنیف دورۀ قاجار را میتوان در دو دورۀ پیش از مشروطه و پس از آن و از دو جنبۀ ساختار و محتوا بررسی کرد. شأن و جایگاه اجتماعی تصنیف و تصنیفخوان نیز در این دو دوره متفاوت بوده است. پورجوادی (۱۳۸۲: ۲۳) معتقد ...
برای اینکه بگویم صحنههای تئاتر کرمان در بهار ۹۸، همچنان خزان زدهاند، نیاز نیست که از تشبیه و استعاره و آرایههای ادبی مدد بگیرم وقتی درواقع با گذشت سه ماه از سال جدید تنها سه نمایش بر صحنه رفته است؛ نمایشهای «آهسته با گل سرخ» نوشته اکبر رادی با کارگردانی صادق منشی و حمیدرضا معصومی، «به خنده گندم که رویای آرد» نوشته مرتضی شاه کرم و کارگردانی محمدرضا حیدری و نمایش «صلح انفرادی» نوشته تام استوپارد با کارگردانی امیرحسین ماژورزاده.
همچنین در روزهای پایانی خردادماه نمایش «هفت دقیقه» نوشته استفانو ماسینی با کارگردانی آرش عباسی که به دعوت آموزشگاه هنرهای نمایشی ...
عربنژاد: ممنون که برای گفتوگو تشریف آوردید. قرار هست در مورد تأسیس تئاتر شهر کرمان صحبت کنیم. موضوعی که جوانب مثبت آن نهتنها برای تئاتر استان واجد اهمیت است، بلکه در درازمدت تأثیر فرهنگی ویژهای بر کل جامعه خواهد داشت. از آنجا که شما جناب آقای قراری از ابتدا پیگیر این مسئله بودید و بهنوعی تاریخچه این قضیه را بهطور کامل در اختیار دارید، گفتوگو را با شما شروع میکنیم. بد نیست که ابتدا از منظر تاریخی نگاهی به این جریان داشته باشیم، اینکه اوضاع تئاتر کرمان از نظر زیرساختهای فیزیکی چگونه بوده تا برسیم به مطالبۀ جامعۀ تئاتر برای ...
نمایشگاه گونتر اوکر با عنوان کرنش به حافظ نمایشگاه متفاوتی بود. متفاوت از این جهت که یک نقاش آلمانی برداشت و احساس خودش را از شعر حافظ در قالب رنگ و نقش بر صفحه کاغذ آورده بود؛ اما حاصل این کار با تصویرگریهایی که ما از شعر حافظ دیدهایم زمین تا آسمان فرق داشت.
بزرگترین ویژگی نقاشیهای اوکر سادگی آنهاست. سادگیای چنان که پهلو به پهلوی نقاشیهای کودکانه میزند؛ اما همانطور که درک نقاشی کودکان ساده نیست و نیاز به مهارت و آموزش دارد، درک نقاشیهای اوکر نیز ساده نیست. در واقع این اجرای سادۀ نقاشیهاست که بیننده را به ...
ای حافظ آرزوی من فقط این است که مریدی از مریدان تو باشم.
«گوته»
نمایشگاههایی که توسط موزهها برگزار میگردند با اهدافی مشخص و به دنبال دست یافتن تعاریفی روشن از موضوعی خاص، همراه با نگاه بکر و یا تأملبرانگیز یک هنرمند میباشد. نگاهی به رویدادهای نمایشگاهی موزههای تیت لندن، گوگنهایم، ژرژپمپیدو و یا هنر مدرن نیویورک و هنر معاصر شیکاگو یا سایر موزههای مطرح دنیا مانند متروپولیتن و یا موزه مکسی رم که با استیتمنت مشخص و دوم در یک پروسه زمانی، مجموعهای از نمایشگاهها را افراد مختلف برگزار میکند که میتواند مبین این موضوع باشد. در همه این موزهها یک ...
میگویند هنرمند بهعنوان موجودی متفکر و متأثر از شرایط زمان و مکان، هرگز بیاتصال به مقاصد نهفته در عمق ذهن خود هیچ اثری خلق نمیکند. چراکه او به عزم ترسیم واقعیاتی تازه به سوی وسایل بیانی جدیدی گام برمیدارد که با تفسیر او از محیط پیرامون و تجارب زیستهاش مرتبط است. خلق هر اثری یا آگاهانه و با قصد و نیتی آشکار انجام میپذیرد و یا حتی نامکشوف بر خود هنرمند و پنهان در زیر لایههای شعور؛ و از سوی دیگر وقتی اثر از مضمونی مشخص سود میجوید و یا آثاری با موضوعی واحد به یکدگر متصل میشوند، بیتردید مخاطب ...
مرکز «کرمان شناسی» که در سال ۱۳۶۸ برای نخستین بار در کشور و با هدف معرفی و شناساندن ارزشهای غنی فرهنگی، تاریخی و پتانسیلهای اقتصادی استان کرمان تشکیل شد، به الگویی برای تأسیس مراکز مشابه در سایر استانها و بهویژه «ایرانشناسی» تبدیل شد. مرکز کرمانشناسی در طول سی سال فعالیت، ۳۰۰ عنوان کتاب در راستای هدف اولیه خود، یعنی معرفی جاذبهها و توانمندیهای استان کرمان، چاپ و منتشر کرده؛ همچنین برگزاری چندین همایش و سمینار در همین راستا در کارنامه سی سالۀ این مرکز قرار دارد. چندی پیش و در روزهای دوم تا پنجم اردیبهشتماه، به مناسبت سیامین سال تأسیس ...
در شماره ۳۱ ماهنامۀ وزین سرمشق آقای مجید نیکپور در مقالهای تحت عنوان «آب کرمان در گذشته» به بررسی وضعیت قنوات، یخدانها و آبانبارهای قدیمی در شهر کرمان و دیگر مناطق استان ازجمله: شهداد، بم، راور و ... پرداختهاند. در این مقاله از وجود هزاران رشته قنات در مناطق مختلف استان کرمان یاد و با استناد به مدارک و منابع، به حدود ۷۰ رشته قنات اشاره شده که فقط از شهر کرمان و حومه آن عبور میکرده است چون قناتهای مستوره، اکبرآباد، گنجعلیخان، حسنآباد، بداغآباد، مؤیدی، فتحآباد، سلسبیل، شوروئیه، علیآباد و ...
در همین راستا، ممکن است برای افرادی که با ...
بررسی گفتوگوهای کاوه و ضحاک در شاهنامه از منظر هنر «نمایش» و دیالوگ و مقایسه با نمایشنامههایی از شکسپیر خلاصه و فشردۀ موضوع:
شاهنامه یکی از چند حماسۀ مشهور جهان باستان است که آن را در ردیف و همانند «ایلیاد» و «اودیسه» اثر هومر و «انه اید» حماسۀ رومی اثر ویرژیل میدانند. گروهی از پژوهشگران ایرانی و غربی شاهنامه را به سبب تعدد موضوع و رویکرد آن به خردگرایی و به دادگری و بیآزاری و همچنین مفاهیم فلسفه، این اثر را از لحاظ محتوی بالاتر و عظیمتر از دیگر آثار حماسی باستانی محسوب میکنند.
به هر حال، شاهنامه تاریخ اساطیری واقعی (رآل) ...
تا پیش از دمیدنگاه دورانی که در فرازونشیب آن، دولت صفوی برای سالهایی دراز بر بارگاه قدرتجویی و فرمان رانی این کشور تکیه بزند، اوضاع سیاسی و زورمداری در حوزۀ خاورمیانه و اروپا در شرایط ویژهای بود. دولت متعصب و خشن و قدرتمدار و قدرتطلب عثمانی با تکیه بر ایدئولوژی اسلامی خود، خیال جهانگستری روم باستان را در سرمی پرورانید و امپراطورانی چون سلطان سلیمان و سلطان سلیم خیال دستبرداری از گسترش دولتشان در همه سو بهویژه در غرب برنمیداشتند.
هرچند که در اندیشۀ آنان مشرق نیز در امان نبود؛ و دامنۀ گسترش قدرت این امپراتوران یکسویه و متعصب به سوی ...
آش را آنقدر شور کردند که چارهای بهجز برخورد شدید قضایی باقی نماند... رباخوری پدیدهای است که نکوهش آن ریشه در تاریخ دارد و آنچنان آسیب میرساند و میتواند جامعه را دچار مشکل و انحطاط اقتصادی بنماید و حساسیت ایجاد کند که نازیها در آلمان و آن پلیس و نیروی امنیتی مخوفش زمانی که تصمیم به قلعوقمع یهودیها گرفتند برای تحریک احساسات عمومی در میان آلمانیها و اروپاییها دست روی سیستم بانکداری خصوصی و بحث رباخوری یهودیان گذاشتند و این موضوع بهانه خوبی شد تا دست به آن برخوردهای خشن در بحبوحه جنگ جهانی با یهودیان بزنند...
با این حساسیت منفی ...
در حالی شاهد افزایش پروندههای مرتبط با ربا در سیستم قضایی هستیم که طبق سفارشات دین اسلام که مبنای قانونگذاری در کشور ما میباشد، رباخواری در حکم جنگ با خداست. یکی از مهمترین بسترهای ربا در جامعه ما سیستم بانکی و سودهای ناروایی است که بانکها در قالب وام دریافت میکنند تا حدی که میتوان گفت برخی رفتارهای بانکها موجب گسترش ربا در جامعه شده است. به گفته «مراد قتلویی» قاضی دادگاههای تجدیدنظر استان کرمان، معاملات بانکی فعلی فاصله زیادی با بانکداری بدون ربا دارد. او تأکید میکند که بانک باید در ضرر و سود شریک باشد، نمیشود فقط سود ...
فشار روزافزون بر طبقه فقیر و وامگیر و روبهرو شدن آنها با مشکلات عدیده اقتصادی عامل بسیار مهمی در افزایش مطالبات ربوی است. رباخواری که در قرآن نیز از آن بهعنوان اعلان جنگ با خدا و رسول خدا نام برده شده است در قوانین مجازات اسلامی هم برای آن تعیین مجازات گردیده است. به نظر میرسد اگر شاهد بیثباتی در نظام اقتصادی هستیم، اگر ثروت در دست عده و گروه خاصی انباشته شده است و قشر فقیر و آسیبپذیر روزبهروز اوضاع اقتصادی نابسامانتری را تجربه میکند، قطعاً یکی از علل عمده آن معاملات ربوی و گسترش ربا در جامعه است؛ ...
دهه هشتاد آغاز دوران شکوفایی طنز کرمان بود. پیش از آن در سپهر طنز کرمان تکستارههایی میآمدند و سوسویی میزدند و میرفتند بی که اثری به مداومت بر جا گذارند و یا به منظومهای گرد همآیند. طنز کرمان از خاکستر ققنوس بم سر درآورد. هم بدان هنگام که زلزله وحشتناک سال ۸۲ زمین و زمان را در بم عزیز به هم دوخت.
دیماه سال ۸۳ و یک سال پس از فاجعه زلزله به پیشنهاد محمدعلی علومی قرار بر برگزاری یک جشنواره طنز و کاریکاتور در بم رفت. یک سال میگذشت و هنوز هیچ لبی در بم به لبخندی گشوده نشده بود. ...
آن سالها که هنوز تلگرام و موبایل هوشمندی نبود یکی از شوخیهای جالب در مجالس مردانه همین زن گرفتن زیادی بود و ... اتفاقاً اوس ماشالله قصۀ ما هم که جوانتر بود و بر و رویی داشت در یکی از همین مجالس فکری به نظرش رسید و در ضد حملههای همسرش از این ترفند استفاده میکرد؛ اما هر بار که بیب سکینه را تهدید به زن گرفتن میکرد او در جوابش میگفت: برو اگر می دِنِت چارتو تو بِستون. کی به تو یه لا قبا اَکبیر* زن میدِه ...
اوس ماشالله هم که حسابی این حرفها او را آزار میداد در ...
تعارف
از همان لحظه اول متوجه نگاههای زیرچشمی عمیقی روی بشقاب غذایت میشوی! لقمهها را به سختی قورت میدهی. این حالت تا آخرین لقمه ادامه دارد. آخرین لقمه را که میخوری، دستی به لبهایت میکشی...
ناگهان با صدای میزبان از جا میپری.
- از اینا بخور!
- خیلی ممنون خوردم!
قاطعانه پاسخ میشنوی که:
- نه نخوردی! از اونا خوردی!
ماتت میبرد. از جویدن دست میکشی و زل میزنی به بشقاب غذایت. هی دهانت را مزه مزه میکنی، ببینی اصلاً از اینها خوردی یا نه؟ چون تو از آن دسته آدمهایی هستی که یادت نمیآید چند لحظه پیش چه خوردهای و کلاً یادت نمیآید که صبحانه ...