پیش از آنکه شروع به خواندن کنید باید برایتان بگویم که این سلسله مطالب را تقریباً به شیوۀ تداعی معانی نوشته ام. چیزی- از نظر ظاهر البته - شبیه به قصّههای مثنوی و یا نوشتههای همشهری محبوبمان زندهیاد استاد باستانی پاریزی و یا مانند منبر رفتن علمای شیرین بیانِ سنّتی که در سخن گفتن خود سِیر مستقیم زمان را رها میکردند و به تسلسل منطقی مطالب، چندان توجهی نداشتند. مرغ اندیشه را در آسمان ذهنشان پرواز می دادند و بیتکلّف و رها به سرزمینهای گوناگون میرفتند و بعد از سیاحت در زمین و زمان و آسمان، به مبدأ اولیّه و ...
در محیطی که پسند همه دیوانگی است
عاقل آن است که در کسوت مجنون باشد
***
در پنج قسمت گذشته گزارشی از وقایع مربوط به سالگرد تأسیس جنگل قائم و بازداشت عدهای از میهمانان جنگل و دستاندرکاران کمیته جنگل قائم به اتهام شرکت در کودتای نوژه ارائه دادم و باز هم یادآور این نکته شدم که اتهام بازداشتشدگان کرمان پدیده توهم و تخیل ابوالحسن بنیصدر بود. گوئی ایشان فرصت را در آن روزهای شلوغ غنیمت شمرده بود تا در هیاهوی دستگیری کودتاچیان واقعی نوژه، دکتر بقائی و میهمانان مراسم سالگرد تأسیس جنگل قائم را هم بهعنوان مشارکت در کودتای نوژه گرفتار کند ...
تماشای پویانمایی یا انیمیشن از محبوبترین برنامههای کودکان است.
شخصیتهای دوستداشتنی مانند سیندرلا، سفیدبرفی، میکیموس، تنتن، رالف خرابکار، پینوکیو، بن تن، باب اسفنجی، کوکو، هیکاپ و... را بیشتر کودکان و بزرگسالان میشناسند و داستانهایشان را بارها دیدهاند.
نوشتافزار، کیف، کفش و لباسها هم تحت تأثیر این شخصیتها با اقبال کودکان روبرو شده و میشود.
کودکان با شخصیتهای انیمیشنی بزرگ میشوند. دوستشان دارند و با آنها رابطه عاطفی برقرار میکنند.
سری به خانهها بزنیم تصاویر شخصیتها معمولاً در فضاهای متعلق به کودکان و نوجوانان دیده میشود. جشن تولدها و لباسی که کودکان در مراسمها بر تن میکنند نشانههای متعددی از آنها دارد.
نباید تصور کرد که ...
«احمد اکبرپور» دوست صمیمی ۲۸ سالۀ من است؛ از سال ۷۰ که در خوابگاه دانشگاه شهید بهشتی با هم بودیم تا هماکنون که در دانشگاه شیراز در مقطع کارشناسی ارشد، «ادبیات کودک» میخوانیم. در این همۀ مدت یکی از مهمترین پایههای دوستی ما گفتوگوهای ادبیمان بوده که به هر بهانهای شکل گرفته و عموماً هم منجر به کشف و شهودهای بداههای شده است. اصولاً یکی از جذابیتهای اکبرپور در گپ و گفت با او است که جلوهگر میشود. مصاحبۀ پیش رو هم از همین دست است، اگرچه با عجله تدوین شد؛ اما خواندنی است.
اگر هم میخواهید شناختی اجمالی ...
متخصصان علوم انسانی پیوسته در تلاش و کوشش هستند که بهترین، مؤثرترین و سالمترین وسایل و امکانات تربیتی را به وجود آورند تا محصلان را بهصورت همهجانبه تربیت کنند و آنها را به بهترین شکل برای زندگی اجتماعی موفق آماده سازند، بدون اینکه رفتار انسان را به جسمی و روحی و تغییر رفتار را به آموزشی و پرورشی تقسیم کنند.
ازجمله این وسایل و امکانات تربیتی مطلوب که در دهههای اخیر موردتوجه ویژه قرار گرفته است و آثار سودمند آن را در تربیت کودکان و نوجوانان تأکید میکند، موضوع «ادبیات کودک و نوجوان» است. آشنایی دقیق با این موضوع و ...
«محمد عقیلی» چطور به کرمان آمد و چه تأثیری روی تولیدات تلویزیونی این شهر گذاشت؟ این پرسش مرا بر آن داشت که دربارۀ این فیلمساز هرمزگانی بیشتر جویا شوم. عقیلی پیش از انقلاب، دورهای در سینمای آزاد هرمزگان، به کار فیلمسازی مشغول بود و به گفتۀ دوست و همکارش «حمید عسکری»، «پدر سینمای آزاد هرمزگان» بود. پس از انقلاب، به همراه همسرش «زینت هاشمی» (تهیهکنندۀ تلویزیون) از تهران به کرمان آمد تا در تلویزیون کرمان، دوران خدمت خود را سپری کند. به گفتۀ حمید عسکری، عقیلی، به دلیل دلخوری از این مأموریتِ ناخواسته، نمیخواست کاری در کرمان تولید کند، اما ...
دلیل اهمیت ندادن به دانشاندوزی در روزگار امروز چیست؟ آموزش سینما، از چه استانداردهایی باید پیروی کند؟ چرا باید در هر مقطعی، متناسب با سطح همان مقطع آموزش داد؟ اینها، بنیادیترین پرسشهای مطرح شده در بخش دوم میزگردی با موضوعِ آموزشِ سینما در کرمان بودند. کارشناسان این میزگرد، «مسعود محمدی» (سرگروه و آموزگار سینما در هنرستان هنرهای زیبای پسران) و «محسن مجیدی» (نمایندۀ جامعۀ دانشگاهی و آموزگار انجمن سینمای جوانان کرمان) بودند.
در بخش نخست این میزگرد در شمارۀ پیشین، «مسعود محمدی»، فیلمساز، عکاس و دانشآموختۀ کارشناسی مونتاژ، در ابتدا از عدمحمایت مسئولین اداره کل فرهنگ و ارشاد و آموزشوپرورش از ...
جشنواره موسیقی نواحی ایران از ۱۶ تا ۱۹ آبانماه در استان نغمهریز کرمان برگزار شد. ۲۸۰ هنرمند از ۲۰ استان کشور و کشورهای ترکیه، افغانستان و عراق در جشنواره امسال حضور داشتند. افتتاحیه جشنواره برای اولین بار در کاروانسرای گنجعلیخان با دستمالبازی و ساز و دهل سیرجانیهای عزیز جان گرفت. فضایی زیبا ولی برای خیل دوستداران، کوچک. افتتاحیه با چند سخنرانی و چندین اجرای زیبای موسیقی از نقاط مختلف کشورمان و یک اجرا توسط هنرمندان کشور ترکیه به پایان رسید که رویهمرفته جذاب و باشکوه بود.
روز دوم با جلسات پژوهشی آغاز شد. «جُستاری در موسیقی نواحی استان کرمان» عنوان سخنرانی ...
موسیقی کودک یکی از موضوعهای اساسی و مهم در بحث آموزش موسیقی است که متأسفانه در حد منزلت و جایگاه به آن پرداخته نشده است. شاید با یک برنامهریزی مدون و اصولی بتوان کودکان را به سمت فراگیری درست و هدفمند موسیقی هدایت کرد؛ کاری که در کشورهای پیشرفتۀ دنیا عملی شده است. میزگرد این شمارۀ سرمشق با حضور مهسا ایرانمنش، نوشینالسادات رحیمی، رومینا زمانی، امیر شهیدیزندی و علی کمالی، از مدرسان موسیقی کودک در کرمان برای شناخت مشکلات و معضلات این رشته و شناخت نسبی از جایگاه و سطح آموزش موسیقی به کودکان در این شهر انجام گرفته است. ...
متولد ۱۳۷۰ است، از ۱۴ سالگی موسیقی را با نواختن ویولن شروع کرده و از ۱۷ سالگی وارد آموزش موسیقی به کودکان شده است. «پویا بنیاسدی» کار کردن با کودکان را بسیار دوست دارد؛ یکی از جنبههای مثبت و لذتهای آموزش به کودکان را اعتماد و باور کامل آنها به معلمشان میداند که البته اگر دخالتهای والدین این اعتماد را کمرنگ نکند. او یکی از مشکلات جدی آموزش موسیقی کودک را آسان پنداشتن یادگیری و آموزش آن میداند که باعث شده هر کسی با پایینترین سطح دانش موسیقی وارد این رشته شود. بنیاسدی در آموزش موسیقی به کودکان بر استفاده ...
ممنونم از حضور همگی. ابتدای سخن میخواهم بگویم که میشود تئاتر کودک را در این تقسیمبندی گنجاند: تئاتر کودک و نوجوان؛ تئاتر دانشآموزی؛ تئاتر عروسکی که در واقع دو بخش کودک و بزرگسال دارد و در آخر هم کارهایی که برای مهدکودکها میشود و من اسم آنها را گذاشتهام شوهای مهدکودکی. از این بخش شروع نمیکنم که به آن نقد دارم و فکر میکنم به هویت فرهنگی بچهها آسیب میزند. برای شروع خواهش میکنم اگر آقای دکتر عباسی درباره ماهیت تئاتر کودک و تاریخچه مختصر آن در کرمان صحبت کنند تا بعد برسیم به اینکه کجاها خوب پیش رفت و ...
ممنون از حضورتان. قرار ما گفتوگو در مورد تئاتر کودک است و اینکه چرا شما سه نفر اینجا هستید، به این دلیل است که زمینه کاری مشترکی دارید. میخواهیم در مورد آن بخش از تئاتر صحبت کنیم که با بچههای مهدکودک و دبستانی کار میشود، چه بهصورت آموزش تئاتر یا تولید تئاتر و یا هر شکل دیگری که به تئاتر مرتبط باشد. بخش عمده این فعالیت ممکن است سرگرمی باشد، شادی باشد ولی من معتقدم که خود این سرگرمی و شادی همراه با آموزش هست یا باید باشد. میخواهیم در این مورد صحبت کنیم که در این زمینه در شهر ...
ممنونم از حضورتان. همانطور که میدانید قرار ما صحبت بر سر تئاتر کودک در کرمان است که با همه فراز و نشیبهایی که داشته ولی انگار هیچوقت توقف نداشته. هرچند نقدهایی هم بر آن هست. اینکه شما دو نفر به این جلسه دعوت شدید به این دلیل است که هر دو سالها نمایش خلاق تدریس میکنید و در کنار آن یکی از شما تئاتر دانشآموزی کار میکند و دیگری بیشتر داوری تئاتر دانشآموزی را دارد. میخواهیم به این دو موضوع و بیشتر به نمایش خلاق و شرایط و جایگاهش در کرمان، نقاط ضعف و قوتش و نقد و نظرها و ...
تصویرسازی چیست؟ چه ارتباطی با نقاشی و ادبیات داشته و به چه انگیزهای انجام میپذیرد؟ تصویرگر کودکان، چگونه میتواند خودش را به دنیای کودکانه نزدیک نماید؟ وضعیت کلی تصویرسازی در کرمان چگونه است؟ مجموع این پرسشها مرا بر آن داشت تا در این شماره، با یکی از پرکارترین تصویرسازان حوزۀ کودک و نوجوان به گفتوگو بنشینم. از اینرو «شهاب شفیعی مقدم»، مدیرمسئول انتشارات فرا رنگ، عضو انجمن تصویرگران کتاب کودک ایران و مدرس دانشگاه در حوزۀ گرافیک و تصویرسازی را مناسبترین فرد به جهت این گفتوگو دیدم. وی، سالها طراحی گرافیک انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایران را ...
هنر تصویرسازی از شاخه هنرهای کاربردی است. تصویرگر برای بیان ایدهها و ادراک خود از عناصر تجسمی به بهترین نحو استفاده میکند. تصویرساز باید یاد بگیرد که ضمن ایجاد تصویر و رعایت اصول آن، سلایق مختلف سفارشدهندگان و اذهان عمومی را زیر نظر داشته باشد. تصویرگر باید سعی کند پیامهایی را که درصدد انتقال آن است، از نظر موضوع و محتوای فکری و شکل و قالب افکارش را بسیار غنی و باارزش و با رعایت همهجانبۀ اصول زیباشناسی ارائه نماید. تصویرگری به تصویر کشیدن داستان بهگونهای خلاقانه است که برگرفته از فرهنگ هر ملت و جهانی بودن در کنار آن ...
از نظر تاریخی هنر تصویرسازی ارتباط نزدیکی با پیدایش صنعت چاپ و نشر دارد. در انگلستان راندولف کالد کات را بهعنوان یک مخترع تصویرگری کتاب کودک میشناسند. این هنرمند انگلیسی برای اولین بار طرح و تصویر را به فضای کتابهای کودک وارد و دنیای جدید و رنگینی را برای کودکانی ایجاد کرد.
یکی از مهمترین نکاتی را که باید در هنگام تصویرسازی کتابهای کودک به آن توجه کنیم به خاطرسپردن مخاطبین کتاب هستند. باید از خودمان بپرسیم چه کسانی کتاب را خواهند خواند؟
اگر کتاب مخصوص کودکان خردسال است تصویرها باید بسیار ساده باشند. داستان و تصویر باید برای کودک قابلشناسایی باشد. ...
اخیراً یکی از دوستان، کتابی با عنوان «تاریخ ایران در دوره قاجاریه عصر آقامحمدخان» نوشتۀ دکتر غلامحسین زرگرینژاد۱ را برایم آورده و بر خواندن بخشهای پایانی فصل پنجم (ایران در عصر تکاپوهای آقا محمدخان قاجار) پافشاری کرد، او تحت تأثیر نکتههای آورده شده از سوی نویسنده محترم این اثر، میگفت، واقعاً رویداد کشتار و کور کردن مردم کرمان آنگونه که در کتابهای تاریخ آمده، دروغ است؟ اگر این سند مظلومیت مردم کرمان و ستم و بیداد خان قاجار درست است و نظر دکتر زرگرینژاد نادرست، پس چرا طراحان سؤالهای کنکور دکتری تاریخ ایران بعد از اسلام سال ۱۳۹۷ به دنبال ...
مطلب نقدگونۀ آقای گلابزاده بر بخشهایی از کتاب دکتر زرگرینژاد که به جریان حملۀ آقامحمدخان قاجار به کرمان پرداخته است، بنده را نیز وسوسه نمود تا با رعایت شأن و مقام دو استاد بزرگوار ذکر شده که از دیرباز افتخار شاگردی آنان را داشتهام، چند سطری در این باب بنگارم.
قبل از پرداختن به این نکات لازم به ذکر است که هر دو بزرگوار (آقایان دکتر زرگرینژاد و گلابزاده) در مقاطعی سمت استادی بر بنده داشته و دارند. در اولین ترمی که دکتر غلامحسین زرگرینژاد بهعنوان استاد مدعو به دانشگاه تهران دعوت شد ـ با این که هنوز دکترای خود را ...
در راستای همراهی با موضوع این شماره مجله سرمشق مبنی بر اختصاص به کودکان، تعدادی از تصاویر کودکان کرمانی در دوره قاجاریه به معرض خوانندگان محترم ارائه میگردد.
کودکان کرمانی؛ شالبافی و قالیبافی
سابقۀ بافندگی در کرمان شاید بسان تاریخ این دیار باشد، به نحوی که حتی برخی، ریشه لغت «کرمان» را در صنعت بافندگی مردمان این سرزمین میدانند و کرمان را محل بافندگی برشمردهاند۱. قدیمیترین سندی که دلالت بر رواج صنعت نساجی در این منطقه دارد، به اواخر دوره اشکانیان و اوایل دوره ساسانی برمیگردد و آن داستان دختر هفتواد و دیگر دختران است که به کار ریسیدن نخ اشتغال داشتند.
در ...
ژان پیاژه نخستین روانکاو صاحبنظر برجسته جهانی است که بهطور خاص به موضوع کودک پرداخته است.
پیاژه جمله مشهوری دارد که کودکی بشر را با کودکی بشریت مقایسه میکند. این موضوع و مطلب خاصه در مورد اسطورهشناسی بسیار درخور توجه است. خود شما مخاطب این نوشته وقتی به دوره کودکی خود در خاطرات رجوع کنید با مواردی مواجه میشوید که انسان غارنشین بهویژه از دوره میانی غارنشینی به بعد با آن موضوعها و مفاهیم در چالش بوده است. ازجمله این موارد یکی جاندار پنداری است. یادتان هست که وقتی بچه بودید و از تاریکی میترسیدید، هر وقت بزرگترها توضیح میدادند ...
میخواهم مقالهام را با این پرسش آغاز کنم، که آیا فرهنگعامه در ادبیات (شعر و داستان) کودکان و نوجوانان جای پایی دارد یا نه؟ یا حتی میتوان پا را از این هم فراتر نهاد و پرسید: در دیگر زمینههای وابسته به آموزشوپرورش رسمی یا غیررسمی کودکان و نوجوانان نیز جایی برای فرهنگعامه بوده و هست؟ و جایگاه این بخش از فرهنگ مردم درگذر روزگاران در کجا و چگونه بوده است؟
هم چنانکه پیش از این نیز در مقالههای فرهنگعامه (فرهنگ مردمی) آمده است، فرهنگعامه برخاسته از میان مردم و دورههای زندگی و زیست و حیات انسان در گذر زمان است. نهتنها ...
شاید برای پرداختن به کودکان و حقوق آنها باید اول از هر چیز یک سؤال چالشبرانگیز را مطرح کرد: ما بهعنوان بزرگترها و افراد بالغ و دارای فرزند دقیقاً چه فعالیتهایی برای کودکانمان انجام میدهیم تا آنها را از استرسها و چالشهایی که خودمان دچارش بودهایم دور نگه داریم؟ در حقیقت آیا برنامهای برای موضوع داریم و آیا سیستم حاکمیتی در این راه توانسته است به یک راهکار کارشناسی شده و قابلاجرا و به دور از شعارزدگی دست یابد؟ تصویری که هماینک در ذهنمان داریم شکافی است که در مورد آموزش و رفاه و رشد کودکان در کشورمان وجود دارد. ...
کودکآزاری هم مانند بسیاری از آسیبها و معضلات جوامع، همراه با مدرن شدن زندگی، شکلهای متنوع و مدرنتری پیدا کرده است؛ از اجبار بچهها برای رفتن به کلاسهای متعدد خارج از مدرسه تا انتشار تصاویر و فیلمهای کودکان در صفحات مجازی برای افزایش تعداد دنبالکنندگان و استفاده از کودکان برای مدلینگ لباس. به گفتۀ رئیس اورژانس اجتماعی کشور در مردادماه امسال، کودکآزاری رتبۀ نخست تماس با اورژانس اجتماعی را داشته و این در حالی است که هنوز لایحۀ حمایت از کودکان و نوجوانان تصویب نشده است. گفته میشود وقوع ۸۶ درصد کودکآزاریها در جامعۀ ما توسط والدین است و به ...
خش قابل توجهی از جمعیت کودکان کشور در مناطق روستایی و عشایری زندگی میکنند. اگرچه طی سالهای گذشته جمعیت در این بخشها به نسبت کل کشور کاهش داشته است اما همچنان با اقتضائات خاص خود بایستی از خدمات ویژه آموزشی بهرهمند شوند. چه اینکه آموزشهای عمومی تاثیر قابل توجهی بر کیفیت زندگی عشایر و روستانشینان خواهد داشت. در این مورد گفتوگویی انجام دادیم با منوچهر امیرتیموری، رییس آموزش و پرورش عشایری استان کرمان که نکات قابل توجهی در آن مطرح شده است. او تاکید دارد حضور دانشآموزان و تحصیلات آنها منجر به تغییر کیفی در زندگی عشایر شده و ...
دیروز دِواسَر خود عصمتو کِلِچه گِرُفته بودیم و مثل هرروز دعوا میکِردیم. اینکه میگم هرروز دروغ نمیگم؛ روزی نیسته که مَ خود زِنم دعوا نکنیم. دخترم که دِگِه بزرگ شِده و سِرِش تازه از تخم مرغو بِدَر اومده روکرد وَر طرف مادرش و گفت: مادِر چِرِ شِما ایقدر خود هَمدِگه دعوا میکُنِن دِگه بچّاتون بِزرگ شِدَن. اَز رو اونامَم خجالت نِمیکِشِن؟
عصمتو که از دست مَ جِرِش گِرُفته بود یه مالونی وَر بِغِلو پاش کَند وگف: به تو چه؛ دختر زنینه چه کارش به ای کارا؟ یه بار دِگه فِضولی بکنی هَمچی وَر هَمِت میکِنَم که تا سه روز و سه ...
اصلاً تقصیر من نبود، تمام ماجرا از نیک۱ دادنهای صفر شروع شد. بهخصوص از دعوای سر خندق، مادرم گفته بود بروم برای چپش۲ نذری ابوالفضل علف بخرم و تا من بروم و کلعباس علاف دو من یونجه بکشد و تا بیارم بدهم در خانه و بروم دنبال تماشای دعوا، میزعلی پاسبان کار خودش را کرده بود. این را بعداً صفرِ میزعلی به من گفت. چه ژستی هم میگرفت. شوخی نبود یک سر قضیه دعوا، ماش چماق بود، حسن لولی، اکبر زلیخا و مرادو پاچهورمالیده و آنطرف، بچههای لات پشت گداخونه. دعوا هم یک دعوای معمولی نبود. یک دعوای ناموسی بود. ...
ژوکر فیلم زمانه ماست و شاید اقبال چشمگیر آن و جایزه جشنواره ونیز به خاطر همسویی با روح زمانه باشد. جو رسانهای ایجاد شده برای فیلم و همزمانی نمایش فیلم با اعتراضات خیابانی در لبنان و تایلند و به خصوص جنبش جلیقه زردها در فرانسه را میتوان از دلایل موفقیت نامنتظره فیلم دانست. در سینمای آمریکا یک اسپین آف (فیلم دنباله) می تواند از فیلم اصلی جلو بزند و همه چیز را از آن خود کند. اینکه تاد فیلیپس جرأت کرده ابعاد ابرقهرمانی و فانتزی داستان را کمرنگ کند و گذشته ای انسانی و واقع گرایانه برای ژوکر ...
فرض کنید بهعنوان یک وکیل در جریان پرونده قتلی قرار گرفتهاید که آنقدر واضح و روشن مینماید که حتی میتوان تصور کرد تعیین وکیل تسخیری برای دفاع از متهم به قتل نیز چندان حساسیت آفرین نباشد و بتوان کار را به یک وکیل تازهکار و بیتجربه هم سپرد چراکه قرار نیست اتفاق غیرمنتظرهای در جریان رسیدگی به این پرونده بیفتد و وکیل و دادگاه و دادستان با چالشی مواجه شوند؛ اما در ادامه آنچنان وقایع در کنار هم قرار میگیرند که کل مسیر پرونده با یک چالش غیرقابلتصور مواجه میشود. فیلم پرونده کولینی دقیقاً چنین مسیری را طی میکند و ...
کتاب رنج و سرمستی، داستان زندگی و زمانه میکلآنژ، ترجمه محمدحسین باجلان فرخی، در ۴ جلد توسط انتشارات اساطیر به طبع رسیده که کاملترین برگردان از متن اصلی کتاب:
The agony and the ecstasy: A Biographi cal novel of michelagelo
اثر ارونیگ استون است. ارتباط تنگاتنگ آثار میکل آنجلو بوئوناروکی (۱۴۷۵ - ۱۵۶۴ م) مجسمهساز شهیر قرن ۱۶ و اوضاع سیاسی، اجتماعی زنانش چون تار و پودی درهمتنیدهاند که با کشیدن هر تاری بخشی از داستان نامفهوم مینماید و تلخیص به پیوندهای اصلی داستان آسیب میرساند.
مترجم، همچنین واژههای «وجه» و «شیدایی» را نیز جایگزینهای مناسبی برای واژهی "ecstasy" میداند. ...