یک جمله معروف در میان همه مردم وجود دارد و اینکه حق گرفتنی است و نه دادنی... این جمله بیش از تبلیغ در تریبونهای رسمی و کتابهای درسی در افواه مردمی به گوش میرسد که حق خود را در معرض تهدید و تحدید میبینند. حقوقی که حتی اگر در قانون هم تصریح شده باشند گاهی باید“به سختی "محقق شدنشان را ببینند و گاهی همان“به سختی هم "به“محال "تبدیل میشود. این موضوع ابعادی جهانی دارد... در حقیقت هر جا که قدرتی بی قید و بند وجود دارد اعمال آن قدرت بی قید و بند هم وجود دارد و در یک روند ...
۱. پیش از آنکه شروع به خواندن کنید باید برایتان بگویم که این سلسله مطالب را تقریباً به شیوۀ تداعی معانی نوشتهام. چیزی - از نظر ظاهر البته - شبیه به قصّههای مثنوی و یا نوشتههای همشهری محبوبمان زندهیاد استاد باستانی پاریزی و یا مانند منبررفتن علمای شیرین بیانِ سنّتی که در سخن گفتن خود سِیر مستقیم زمان را رها میکردند و به تسلسل منطقی مطالب، چندان توجهی نداشتند. مرغ اندیشه را در آسمان ذهنشان پرواز میدادند و بیتکلّف و رها به سرزمینهای گوناگون میرفتند و بعد از سیاحت در زمین و زمان و آسمان به مبدأ اولیّه و موضوع ...
۱۸ فروردین سالروز درگذشت شادروان علیرضا افضلیپور بود
میراث حلالِ افضلیپور و فاخره صبا نثار مردم ایرانزمین شده است
***
«چند دهه از ایامی میگذرد که در کرمان شایع شد شخصی به نام مهندس علیرضا افضلیپور پنجاه میلیون تومان از ثروت شخصی خود را به تأسیس دانشگاه بزرگی در کرمان اختصاص میدهد. شایعه کمکم به حقیقت پیوست تا روزی گفته شد افضلیپور به کرمان میآید. آن روز نویسنده بدون آگاهی از چند و چون ماجرا به فرودگاه رفته بودم تا خویشی را بدرقه کنم که خوشبختانه شاهد استقبال کمنظیر گروهی از مردم کرمان از او بودم و جریان را بعد از درگذشت ...
گفتوگو با رضا شمسی، منتقد ادبی:
نقد ژانرهای سرگرمکننده ضروریتر است
***
با توجه به اینکه امروزه در بازار کتاب ایران با تنوع آثار بسیاری روبهرو هستیم، یکی از موضوعاتی که چند سال اخیر جای خود را در جامعه ادبی ایران باز کرده، مقولهای به نام «ادبیاتِ ژانر» است. لطفاً بفرمایید که این نام چگونه در جامعۀ ادبی ایران وضع شد و در اصطلاح به چه معنایی به کار میرود؟
ببینید، این اصطلاح ادبیات ژانر، به لحاظ فنی غلط است؛ به لحاظ دستوری مثل این است که بگوییم: «موسیقی دستگاه!» حال آنکه در عرف زبانی میگوییم: «موسیقی دستگاهی.» بنابراین، من بهشخصه نمیدانم کسانی که ...
در گفتوگو با احمد اکبرپور نویسندۀ کودک و نوجوان مطرح شد:
گذشت زمان و خرد جمعی، کمکاری منتقد را جبران میکند
***
زمانیکه با مقولهای به نام «ژانر» مواجه هستیم، با یک مفهوم بسیار گسترده و دامنهدار روبهرو میشویم که «ادبیات ژانر» هم محصول همین گستردگی و گرایش به سمت تنوعِ هرچه بیشتر تولیدات ادبی است. در ادبیات ایران، از نمونههای قدیم آن «رستم در قرن ۲۲» اثر عبدالحسین صنعتیزاده را داریم که میتوان آن را علمی تخیلی نامید؛ اما اینکه آیا ادبیات ژانر توانسته است جای خود را در ادبیات کودک و نوجوان ایران معاصر پیدا کند، باید بگویم طی ۱۰، ۱۵ ...
نگاهی به دو کتاب مرصادالعباد و انسانالکامل
***
نمایی خاکستریرنگ از ساختمانی خارج از شهر؛ بنایی با یک حیاط مرکزی، رواقهای وسیع در دو سوی حیاط. داخل ساختمان: حجرههای مخصوص خلوت صوفیان و یک تالار مرکزی برای اجتماعات. گفته شده است که معمولاً در بعضی خانقاهها نمازخانه نیز درون همین تالار قرار داشت؛ تأکیدی بر دوامِ اتّصال. برخی دیگر نیز در توصیف این بنا میگویند مقابل محراب محل عبادت، خرقۀ شیخ آویخته شده بود و همانجایی بود که او برای ایراد کلام حاضر میشد. همچنین این نکته هم گفته شده است که آشپزخانه، اتاقها و حجرهها و سالن اجتماعات به هم پیوسته ...
به یاد «روحانگیز سامینژاد» نخستین بانوی بازیگر سینمای ایران
***
کرمان، از دیرباز، به مهماننوازی شهره بوده است. به درازای تاریخ، هرگاه مسافر از اینجای جغرافیا مانده و از آنجای تاریخ راندهای، راه گم میکرد؛ عنان اسبش را سوی این شهر گردانده و به آغوش گرم و مهماننواز مردمان کرمان -که همواره و همیشه به روی چنین در راه ماندگانی باز بوده است- پناه میجست. از «داریوش سوم» هخامنشی -که برای تجهیز سپاهاش، رو سوی این دیار آورد- گرفته تا «یزدگرد سوم» ساسانی که او نیز، چون نیای هخامنشیاش، پس از شکستهای پیدرپی از عربهای مسلمان، با وضعی رقتبار و ننگین، به ...
گفتوگو با دکتر «مجید فدایی»، در رابطه با مستند «روحانگیز سامینژاد»
***
تأثیر «روحانگیز سامینژاد» بر دیگر بازیگران زن سینمای ایران چگونه بود؟ ایدۀ ساخت مستندی دربارۀ او، چگونه به ذهن «مجید فدایی» خطور کرد؟ او برای پژوهش و ساخت این فیلم، چه مراحلی را پشت سر گذاشت؟ سرنوشت اولین بازیگر زن ایرانی چگونه رقم خورد؟ دغدغۀ شناخت بیشتر سامینژاد، من را به سمت «مجید فدایی»، مستندساز و پژوهشگر سینما برای مصاحبه و گرفتن پاسخهای لازم سوق داد.
اسم «مجید فدایی» برای من ناآشنا نیست. در هنرستان هنرهای زیبا پسران کرمان، در مورد ایشان شنیدهام؛ دکتر «مجید فدایی» و «آرش شفیعی بافتی» از ...
به بهانۀ سالگرد وفات «روحانگیز سامینژاد»- ۱۰ اردیبهشت ۱۳۷۶
***
«میای بریم تهران؟» «تهرون؟! تهرون که میگن جای قشنگیه اما مردمانش بَدَند!» این یکی از ماندگارترین گفتوشنودهای تاریخ سینمای ایران و اولین دیالوگ عاشقانهای است که در اولین تجربۀ سینمای ناطق ایران به نام «دختر لر»، میان گلنار و جعفر (روحانگیز سامینژاد و ساسان سپنتا) انجام میگیرد. فیلم «دختر لر»، محصول ۱۳۱۳ شمسی، تقریباً پنج سال بعد از اولین تجربۀ سینمای ناطق جهان به نام «خوانندۀ جاز» (۱۹۲۷) به کارگردانی «آلن کراسلند» در کشور آمریکا است. این فیلم داستان مفتش دولتی به نام «جعفر» است که برای سرکوب سردستۀ راهزنان لرستان -قلی ...
سراندازی بر درخشش موسیقی کرمان در نو سال ۱۴۰۰
***
دوست ندارم اول سالی حرفهای تکراری بزنم و آیه یأس بخوانم که کرونا چطور پدر همهمان را درآورد؛ و آه و افغان و بیائید و بگیرید و ببندید. نمیگویم چون نه کسی میآید و نه کسی میبندد. این هم قسمتی از سرنوشت ما بود که دورانی را ببینیم که یک ویروسِ کژ و کُلاژ (کوچکِ کج و لوچ) از راه برسد و دنیا را شخم بزند. دیدن یک پدیده نوظهور خودش شانس میخواهد که ما داریم. حالا به چه قیمت؟ بماند. مهم این است که ما جماعتِ مزقونچی هر بلایی که سرمان ...
کودکانی که موسیقی کار کردهاند در حفظ و یادگیری سریعتر هستند و خلاقیت آنها از کودکان دیگر بیشتر است
***
موسیقی کودک در غرب، از ابتدای قرن بیستم با تلاشهای بیوقفه کارل ارف، زولتان کدای، سوزوکی و بلا بارتوک شکل تازهای به خود گرفت و این جریان جدید باعث شد تا کودکان علاوه بر اینکه با موسیقی سادهتری روبرو شوند، بتوانند عملکرد بهتر و مناسبتری نسبت به آموزش موسیقی بزرگسالان به کودکان داشته باشند و سازهایی در ابعاد کوچکتر و سادهتر به دست بگیرند و اینگونه جسم و روحشان از ترس دشواری موسیقی آسیب نبیند و با شادی و شعف و به ...
موسیقی ایران در دوران پیش آریایی
پیش از مهاجرت اقوام آریایی به ایران که خود را آریا یعنی نجیب، دوست و باوفا نامیده و نام خود را نیز بر این سرزمین نهادند، اقوام مختلفی در این سرزمین زندگی میکردند. بعد از مهاجرت این اقوام، بهتدریج حکومتهای مقتدر ماد و هخامنشی به وجود آمده و تمدنی را با عنوان تمدن هخامنشی از خود به جای گذاردند که ترکیبی از تمدن این اقوام، یعنی ملل قدیم مشرق زمین (از قبیل آشور، ایلام، بابل، سومر و غیره) و دیگر مللی همچون مصر، یونان و ...(است که با آنها در ارتباط بودند.
ایرانیان نیز با توجه ...
پروژههای دانشجویان تئاتر دانشگاه باهنر در روزهای کرونایی
***
کووید ۱۹ بسیاری از پدیدهها را از میان برد، ویران کرد، بازسازی کرد، هر چه کرد به خوب و به بد، اما «سخاوتمندانه» مرگ را در جریان انداخت و جانهای زیادی را گرفت که هنوز میخواستیمشان. بیشتر از یک سال است که کووید ۱۹، شخصیت اصلی و یکهتاز درام زندگی شده است. قهرمان شروری که قدرتی ورای نیروهای خیر دارد، فرمانروای بیچون و چرایی که کسی جرئت نمیکند پا در حریمش بگذارد، اما خودش همه جا حضور دارد. جانها را میگیرد، کسب و کارها را از رونق میاندازد، انسانها را از هم دور ...
سال نودوپنج ورودی به دروازههای آرزو، سالی که با تمام وجود وارد فضایی شدیم پر از نفرت، پر از غرور با واحد کوچک اجارهای در طبقه سوم دانشکده، که نامش انجمن نمایش بود. سالی که نکوست از بهارش پیداست. احساس ناراحتکنندهای بود. هرکسی در آن دانشگاه نگاهش به ما میافتاد افرادی بیخانمان، معتاد یا دیوانه را تصور میکرد و به ما القابی مانند تئاتریهای فاسد، شرور و یا... میداد؛ اما به سختیها تن ندادیم و با اتحاد زیر پله دو نفره را تبدیل به محل جلسههای انجمن کردیم؛ محل تبادل اطلاعات؛ محلی پر از دستنوشتهها؛ محلی پر از ایبسن، شکنر، ...
ک زن هستم. از آن روز که این موضوع را درک کرده و خود را بهعنوان یک زن در جامعه شناختم همیشه با مسائلی روبرو بودهام و همیشه در جواب سؤال «چرا»، شنیدم «چون توی یک زن هستی». آیا زن بودن گناه یا جرم است؟ آیا زن حق زندگی ندارد؟ اصلاً زن بودن خوب است یا بد؟ برای راحت زیستن و برای زن بودنِ زن چه میتوان کرد؟ اصلاً کاری باید کرد؟ زن بودنم سبب شده بود که سؤالاتی اینچنین را در ذهن خود پرورش دهم و در کنار آن به آثار زن محور دنیای ادبیات نمایشی ایران و جهان ...
تورقی بر کتاب «نامههایی از کرمان به دوبلین» (قسمت دوم)
***
در این شماره، قسمت دوم و پایانی نظری به کتاب «نامههایی از کرمان به دوبلین»، خاطرات خانم «امیلی اُوِرِند لاریمر» ـ همسر «دیوید لاکهارت رابرتسن لاریمر» (لوریمر)، کنسول بریتانیا در کرمان طی سالهای ۱۹۱۲ تا ۱۹۱۴ م/ ۱۲۹۱ تا ۱۲۹۳ ش ـ که توسط آقای محمد قائد ترجمه و ویراسته شده را تقدیم خوانندگان محترم میشود.
- از جمله نکات مثبت و جالب که از لابهلای نامههای خانم لاریمر میتواند مورد توجه قرار گیرد و همچنین برای بسیاری از محققان و پژوهشگران حوزه فرش مهم باشد، اشاره ایشان به تعدد شرکتهای اروپایی ...
گزینش این موضوع در این مقاله، برای این است که با روز فردوسی در بیست و پنجم اردیبهشت، بیارتباط نباشد، و یادکردی باشد ستایش آن فرزانۀ بزرگ توس را که خردمندانه در بسیاری از داستانها و پردازشهای این کتاب سترگ، تحلیلی به ژرفا، از کارکرد انسانها، از هر لایهای و هر گروهی در گذر یک تاریخ دیرپا و پرجنبوجوش، به ما میدهد. دیگر آنکه یادآوری کرده باشم، هنگامی که از فرهنگ مردم یا فرهنگ همگانی سخن میگوییم، در یاد داشته باشیم که هر زمینه و هر سوگیری و کارکردی در هر زمینهای که حتی در آغاز از سوی سیاستگذاران و ...
حاکمیت و حق و حقوق ملت در گفتوگو با
«سید امیررسول معینزاده میرحسینی» وکیل پایه یک دادگستری
***
ما ایرانیها چقدر به حقوق خود در برابر حاکمیت آگاهی داریم؟ و اصولاً چه قوانینی برای حمایت از آزادیهای فردی و اجتماعی ما وجود دارد؟اینها سؤالهایی بود که سرآغاز گفتوگوی ما با«سید امیررسول معینزاده میرحسینی»، پژوهشگر دکترای حقوق خصوصی دانشگاه تهران و وکیل پایه یک دادگستری عضو کانون وکلای مرکز شد. گفتوگویی که خواندنش میتواند حداقل بخشی از حقوقمان را در بحبوحه روزمرگیهای زندگی برایمان روشنتر کند. صحبت به چرایی ضعف در اجرای این قوانین و چرایی پایین بودن آگاهیهای عمومی نسبت به این موارد ...
دوران کرونا و انتظارات شهروندان
***
حق سلامت ملت در نظامهای حقوقی و حقوق بینالملل و حقوق بشر دارای اهمیت بسیار زیادی میباشد. بهداشت و درمان و سلامت روح و روان و حق برخورداری از زندگی سالم در اصل ۲۹ قانون اساسی، منشور حقوق شهروندی، سند چشمانداز توسعه و سایر منابع حقوق داخلی کشورمان به عنوان یکی از حقوق اصلی و خدشهناپذیر ملت شناخته شده است. فلسفه وجودی دولتها پاسداری از مرز و بوم و مردمانی است که در آن جغرافیا، جان یافتهاند. دولتها اساساً بدون وجود و حضور مردم و سرزمین، وجود نمییابند و بر همین مبناست که مسئولیت دولت در ...
از مهمترین نیازهای حاکمیتی جامعه امروز ایران رفع حوائج اقتصادی ملت در بحبوحه تحریمهای ظالمانه از یک سو و شیوع بیماری منحوس کرونا از سوی دیگر میباشد. بدیهی است در این شرایط دشوار لازم است دولتها بیشتر از مواقع عادی تلاش خود را معطوف به رفع موانع تولید نمایند. صرفنظر از وجود قوانین زائد و بعضاً مشمئزکننده و غیرضروری لازم است موارد زیر نیز مدنظر قرار گیرد:
۱- رقبای تولید:
علاوه بر موانع تولید که مورد تأیید اقتصاددانان و تولیدکنندگان و صاحبان بنگاههای اقتصادی میباشد، متأسفانه دولتها از مبارزه با رقبای تولید و برداشتن آن غافل ماندهاند و ارادهای جهت ساقط کردن ...
خیلی وقت بود که از آ یدالله بیخبر بودم تا اینکه یه روز همطو که وَر خاطر تهیه گزارش درباره افزایش آمار طلاق توافقی رفته بودم جلو دادگاه خانواده دیدِمِش که طبق معمول سِرِ چِنگو نشسته و گَردنوشه کَج کِرده بود، زنِشَم دُش بِشِش بِد و بیرا میگفت. هَمطو که چِشمِ نیّره خانم وَر مَ افتاد از یاد یدالله رفت و دِوید وَر طِرِف من و گف:
- چه قِدَر شِما مَردِکا بیعاطفه یِن، حیف از ما که جوونی مونه مِئلیم وَر پا شِما، هَنو گربه یه پورو چشم و روئی داره ولی شِما نه ...
- چه ربطی داره نیره خانم؟ ...
نگاهی اجمالی به زندگی و آثار شیخ محمدحسن پاریزی «پیغمبر دزدان» (بخش دوم)
***
پیش از این و در بخش اوّل بررسی زندگی آثار شیخ محمدحسن قارانی (پیغمبر دزدان) اشارهای به تسلط بیبدیل او بر ادبیات عرب و ادبیات فارسی داشتیم و نمونههایی از نثر مُسَجّع و سیاق نامهنگاری و اشعار او را ذکر کردیم. نثر او در عین مُسَجّع و مُقفی بودن، نثری بسیار روان، شیرین و دلچسب است.
اشعار و نامههایی که به سران ایلات و عشایر و حُکّام ولایات و ایالات نوشته است پُر است از لغات و اصطلاحات اصیل کرمانی که سالهاست از کثرت استفاده نشدن بعضیشان را باید ...
مهران راد زادۀ سال ۱۳۴۲، متولد فلکۀ فرمانداری بم (البته نه اینکه تو فلکۀ فرمانداری به دنیا اومده باشه. ضمنا اصلا اَ ریششم مترسِن، سلمونیا تو کانادا به خاطر کرونا تعطیل بودن وگرنه قیافۀ آمهران ایقدرامم ترسناک نیست) و بزرگشدۀ چهارراه خواجوی کرمان است و یکی از عزیزترین و دوستداشتنیترین کرمانیهای ساکن اتاوای کاناداست. محقق، طنزپرداز و شاعری توانا که علیرغم سالها دوری از وطن و زادگاهش هنوز لهجه و گویش کرمانی را غلیظتر از باباجان بنده یا بیب جان شما صحبت میکند و مجموعههای شعر شیرین و ماندگارِ «کلّه قَن» و «قند اِشکن» را هم به گویش کرمانی نوشته ...
تابلوی کمپوزیسیون شماره ۸: واسیلی کاندینسکی
***
تابلوی «کمیوزیسیون شماره ۸» یا «ترکیببندی شماره ۸» اثر «واسیلی کاندینسکی» (۱۸۶۶ - ۱۹۴۴)، نقاش و نظریهپرداز هنری روس، جزئی از یک مجموعه ۱۰ تایی به نام ترکیببندی است که بین سالهای ۱۹۰۷ تا ۱۹۳۹ خلق شدند.
اثر فوق در ابعاد ۱۴۰ در ۲۰۱ سانتیمتر، با تکنیک رنگروغن روی بوم در سال ۱۹۲۳ و در قالب انتزاع هندسی خلق شد و هماکنون در موزه «گوگنهایم» در منهتن نیویورک نگهداری میشود.
اثری شیء محور، بدون جزئیات با ترکیبی افسارگسیخته و رها، که بیننده را متأثر میکند.
کاندینسکی فردی درسخوانده و عمیقاً عاشق موسیقی، ادبیات هنرهای تجسمی و استادی بیبدیل ...
فنبرن نام جزیرهای عجیب است که در مجموعه کتابهای سه تاج شوم، توسط مه غلیظ و شگفتانگیزی از چشم اهالی سرزمین اصلی مخفی مانده بود. اغلب مردم این جزیره دارای ویژگیهایی به نام موهبت هستند که برای گروههای مختلف ساکن این جزیره بهصورت ضعیف و قوی و متفاوت عمل میکند؛ و عنصریها، طبیعتگرایان، پیشگوها، جنگجوها، مسمومکنندگان و بیموهبتها جمعیت این جزیره را تشکیل میدهند.
موضوع اصلی این مجموعه کتاب، درباره میرابلای عنصری، ارسینوئۀ طبیعتگرا، کاترین مسموم کننده یعنی ملکههایی است که میخواهند برای حکومت در فنبرن با یکدیگر بجنگند.
خواهرانی سهقلو که فرزندان الهه جزیره محسوب میشوند و در شب تولد ۱۶ ...
من فقط میدانم انسان برای امنیت و آرامش کوشیده، جنگیده، کشته شده و لابد انسان دیگری را هم کشته...
.
من هم همینها را خواستم همیشه
من در چار دیواری خانۀ کوچکم همینها را خواستم.
در آشپزخانهام وقتی کتلت سرخ میکردم... وقتی سبزیها را با دقت میشستم... وقتی روی اجاق نان گرم میکردم...وقتی بچههایم آرام جلوی تلویزیون نشسته بودند و باب اسفنجی زرد و شاد و خنگ را تماشا میکردند و میخندیدند و از اخبار جنگ و بمباران و ترور و... چیزی نمیشنیدند، نمیدانستند...
آرامششان مادر بود و امنیتشان بازگشت پدر به خانه...
من هم همینها را خواستم همیشه از وقتی که خیلی کوچک بودم نمیدانم ...