گام اول در پیروزی برجام به گام دوم نرسید و با روی کار آمدن ترامپ در آمریکا خیلی از رویاهای ایرانیها بر باد رفت. پیروزی ترامپ و سیاستهای خصمانه او در کنار کارشکنیهای داخلی و ترس و عدم همراهی اروپاییها ترکیب بدخیمی شد که نفس برجام را به شماره انداخت و برنامههای دولت را به هم ریخت
***
سرمقاله
چه بخواهیم و چه نخواهیم، کرونا زندگی ما را دگرگون کرده است. در سادهترین شکل این تغییر، بخش زیادی از چهرهها را به زیر ماسک برده، فاصله میان آدمها را افزایش داده است، دست دادن و دیدهبوسی را به امری نایاب بدل کرده است ...
چگونه تونل شهداد باز شد و سدَ راور ساخته نشد (بخش دوم)
مـا پریشــان نظــران خـود گـره کـار خـودیم
این چه حرفی است که سررشته به دست ما نیست
***
اردیبهشتماه همیشه زیباترین ماه بهار با هوای معتدل در سرزمین گل و لاله ونکوور بود که به هر سویی هم رو میکردی شکوفه باران میشدی. در ایران نیز به روزگار نوجوانی که دبیرستانها بعد از نوروز اغلب تق و لق بود که برویم درس بخوانیم و برای امتحانات آخر سال آماده باشیم، برای درس خواندن از خانه بیرون میرفتیم ولی به اتفاق دوستان راهی دشت و صحرا میشدیم و دستهجمعی زمزمه میکردیم: اردیبهشت مردم، ...
سال ۹۸ سالی پرفراز و نشیب با اتفاقات تلخ و شیرین بود و سهم تلخیهایش بیشتر، تلخیهایی که جنبه عمومی و همگانی داشت.
همه انتظار داشتند با پایان سال ۹۸ پرونده تلخیهایش بسته شود اما کووید -۱۹ که آمد، هم از سال ۲۰۱۹ به ۲۰۲۰ رسید و هم همراه با صدای توپ تحویل سال نو که چند سالی صدایش را نمیشنویم وارد سال ۹۹ شد. اینطور هم که کارشناسان میگویند قرار است به سده بعد هم بیاید و تا بعد از ۱۴۰۰ هم با ما خواهد بود. نمیدانم ما با او و در کنارش باشیم یا در گواهی فوتمان علت را ...
گفتوگو با صــدرا پاریزی، نویسنده
***
«صدرا پاریزی» دبیر انجمن داستان «گره» است. او پیشتر از این با هفتهنامههای محلی سیرجان همکاری داشته و بعد از اینکه دبیری کارگروه ادبیات مؤسسۀ فرهنگی و هنری «معراج اندیشه» را میپذیرد تمام هموغمش میشود رونق فضای ادبی شهرش. حالا در کارنامۀ ادبی او برگزاری دورههای مختلف ادبی از جمله دو دوره جشنوارۀ ملی داستان کوتاه «آهن»، کارگاههای داستان و نوشتن خلاق برای کودکان و نوجوانان و جلسات داستان و ... وجود دارد. با او در مورد تأثیرات کرونا بر ادبیات و مسایل مرتبط با آن گفتوگو کردهام. این مصاحبه به ضرورت این روزها، مجازی ...
«ژان بودریار» (۱۹۲۹-۲۰۰۷) بهعنوان بهترین نمونۀ تمثیلیِ وانمودن، داستانی از «بورخس» را مثال میزند که در آن، نقشهبرداران امپراتوری، نقشهای آنقدر دقیق تهیه میکنند که تمامی سطح امپراتوری را فرامیگیرد و با فروپاشی امپراتوری، نقشه پارهپاره میشود و سرانجام از بین میرود و تنها تکههایی از آن را میتوان در بیابان یافت. زیباییِ متافیزیکی این تجریدِ ازمیانرفته، که شاهد تکبر امپراتوری است، چون جسدی گندیده به قلب خاک بازمیگردد، همچون بَدَل سالخوردهای که با امر واقعی بهاشتباه یکی گرفته میشود. این داستان دایرهای کامل را ساخته و امروز حامل چیزی نیست جز جذابیتِ پنهانِ وانمودههای درجه دوم. جهانی که در ...
گفتوگو با«پرویـــــــــز جاهد»
دربارۀ پدیدۀ کـرونا و تأثیرهای چندگانۀ آن بر هنر- صنعت سینما
***
صنعت سینما در دورۀ کرونا چه وضعیتی داشته است؟ مشاغل سینمایی دچار چه بحرانهایی شدهاند؟ آیا میتوان گفت کرونا، به هرچه فردیتر و شخصیتر شدن سینما دامن زده و موجب گسترش هرچه بیشتر شیوههای نمایش اینترنتی شده است؟ تصویر کرونا و تأثیرهای آن بر روی مضامین و موضوعهای فیلمهایی که پس از این تولید میشوند؛ چگونه خواهد بود؟ ادامۀ حیات سینما در دوران پساکرونا چگونه خواهد بود؟ این پرسشها مرا بر آن داشت تا در رابطه با این موضوع، با «پرویز جاهد» فیلمساز، منتقد و مدرس سینما به ...
سال ۱۹۳۸ میلادی در نیویورک است. «اورسن ولز» در سن ۲۳ سالگی، روز سیام اکتبر، در اقدامی جسورانه و متفاوت، یکی از غریبترین حوادث رسانهای جهان را رقم میزند. «اورسن ولز» جوان با همکاری اعضای گروه نمایش «مرکوری»، یک تئاتر رادیویی علمی-تخیلی را در شبکۀ CBS اجرا میکنند. نمایشنامۀ رادیویی «جنگ دنیاها» که «هاوارد کاچ» متن آن را بر اساس قصهای از «هربرت جرج ولز» نوشته است. این نمایش دربارۀ حملۀ دستهای از اهالی مریخ به سیارۀ زمین است و به دنبال پخش زندۀ آن، جنجال و هرج و مرج و وحشتی بزرگ، سراسر بندر نیویورک را فرا میگیرد. در ...
گزارشی دربارۀ تأثیر کرونا بر ســــــینما
***
از زمانی که مهمان ناخواندهای با نام کرونا پا به دنیا گذاشته، روال زندگی و بسیاری از حرفهها تغییر کرده است. دوران قرنطینگی روی خیلی از مشاغل تأثیر گذاشته است. در این میان شاید کارهای فرهنگی بیشترین آسیب را دیدهاند! و سینما بهعنوان یکی از مهمترین مظاهر فرهنگی جامعۀ مدرن، به دلیل سرپوشیده بودن و قرار گرفتن گروهی از آدمها در کنار هم خیلی زود بسته شد.
بعد از گذشت چندین ماه از شروع شیوع کرونا در ایران و باز شدن بسیاری از ادارهها و اماکن و موزهها، هنوز درِ سالنهای سینما بسته است! در ...
گفتوگو با سهـــــــــند سربیشهای، نوازندۀ سهتار
ایراد از هنرمندان موسیقی است یا مخاطبان؟
***
وی در سال ۱۳۶۷ در خانوادهای هنردوست در کرمان متولد شد و از سن ۱۰ سالگی موسیقی را نزد استاد فؤاد توحیدی با ساز سهتار آغاز نمود. او دو بار مقام اول در جشنواره موسیقی استانی در بخش ساز سهتار (گروه سنی الف) و مقام دوم تئوری موسیقی را کسب کرد. فؤاد توحیدی نقش بسیار مهمی در ایجاد انگیزه و آموزش صحیح موسیقی ایرانی به وی را داشت. سهند سپس به عضویت گروه موسیقی ارفع به سرپرستی فؤاد توحیدی درامد و حدود ۴ سال با این گروه به اجراهای ...
پژوهشی پیرامون گردشگری موسیقی
***
۳- روش پژوهش
این پژوهش از نوع توصیفی است. با مشاهده و مصاحبه و انجام پروژه بهصورت تجربی، هدف اصلی و اهداف فرعی بررسی و پایش گردید.
این پژوهش به دنبال کشف یک مدل کسبوکار موفق در گردشگری موسیقی است و با شروع از یک مدل فرضی و کشف اجزای این مدل به یک مدل نهایی خواهد رسید. این مدل با تعریف جوامع هدف و طراحی و تأیید ارزش پیشنهادی برای هر یک از بخشهای مدل کسبوکار گردشگری موسیقی به پرسشهای زیر پاسخ خواهد داد:
۱-گردشگری موسیقی چیست و چرا مفید است؟
۲-اجزای یک سیستم جامع گردشگری کدماند؟
۳-جامعه یا جوامع هدف ...
روانپزشکان معتقدند که گوش دادن به موسیقی باعث ترشح اندروفینها در بدن میشود که این آنزیم علت اصلی تسکین درد هست. همچنین موسیقی با انرژیزایی در بدن از طریق تأثیر بر نرونهای مغزی میتواند بر تعداد تنفس و ضربان قلب که خود نمودی فیزیولوژیک از آرامش یا استرس هستند اثر بگذارد. در سال ۱۹۸۳، دو محقق به نامهای «ملزیین» و «وال» در تئوری خود اعلام کردند که احساس درد و پردازش آن یک روند پیچیده از ارسال و پردازش سیگنالهایی است که توسط یکسری نرون خاص به مغز میرسند. آنها این مسیر را «دروازۀ درد» نامیدند. حال اگر این دروازه ...
نهاد سلطه در تئــاتر کارکرد ندارد
***
همهچیز در مواجهه با یک کنش آغازین قرار گرفت و درام آغاز شد. انسان معاصر بهصورت واقعی در موقعیتی قرار گرفت که قبلاً در افسانه اودیپ برساخته بود. شیوع یک بیماری واگیردار و درماندگی نوع بشر در این موقعیت. در نمایشنامه، هنگامیکه مردم برای خلاص شدن از شر طاعون به اودیپ شهریار روی میآورند او نیز کرئون را به معبد آپولون میفرستد تا علت این طاعون و رفع آن را جویا شود. پاسخ این است که «چیزی پلید، در زمین ما زاده و پرورده شده است، زمین ما آلوده است. باید آن را برانیم تا ...
آنچه ما را به فکر واداشته اهمیتی ندارد، آنچه که میاندیشیم مهم است
***
اول: (تئاتر بهعنوان سرمایۀ بشری) معنا مانع از فروپاشی اندام میشود
کرونا یا همان ویروس کووید ۱۹، هجوم امر ناشناخته بر روال زیستی ماست. ناشناخته هم از منظر آگاهی ناقصی که علم پزشکی مدعی است از این ویروس دارد و هم حقایقی که اکنون در لایههای ابهام قرار دارند و شاید روزی برملا شوند. به هر حال آنچه اکنون نوع بشر و زندگی او را در وضعیت مبارزه با نیستی قرار داده، غیرمنتظره بود و همچنان به یقین نمیتوان قضاوتی در مورد چیستی آن داشت.
اگرچه محاسنی برای این هجوم ...
بیماری وقتکشی، فلجکننده تر از کرونا
***
شاید اگر بیماریِ جسمی یا روانیِ خاصی داشت، یا میتوانست به دروغ خودش را بیمار نشان بدهد، اینطور به دردسر نمیافتاد. حتی شاید دلش میخواست سن و سالش بیشتر به نظر برسد تا بیدردسرتر پذیرفته شود، ولی متأسفانه نویسنده دستوبالش را بسته بود و در همان صفحۀ اول نمایشنامه معرفیاش کرده بود «مردی حدوداً پنجاه ساله». حاضر بود پولش را هم بدهد، تمام پساندازش را، تا بتواند چند صباحی در آن بیمارستان سالمندان، اتاقی تمیز داشته باشد و خلوتی خودخواسته و جریانی منظم از زندگیِ شخصی، تا از جهانِ جنگزده و پرآشوب و دیوانۀ بیرون ...
«احمد عربانی معتقد است دنیای بعد از کرونا قطعاً با پیش از آن متفاوت خواهد بود و بر همین اساس، هنرهای تجسمی و آثار هنری هم که قرار است در آینده خلق شوند تحت تأثیر این موضوع قرار میگیرند.
این هنرمند درباره سرنوشت عرصه هنرهای تجسمی بعد از دوران کرونا نیز اظهار میکند: هیچکس نمیداند دوران کرونا چقدر طول میکشد و آیا قرار است یک ماه، یک سال یا ۱۰ سال دیگر به طول بیانجامد؟ در هر صورت دیگر آدمها، آدمهای قبل از کرونا نیستند. امروز یک اتفاق تاریخی بیسابقه افتاده است و همه جهان درگیر آن شدهاند؛ بنابراین مسلماً دیگر ...
به فراخور اتفاقهای این روزها، چه در دنیا و چه در ایران سعی کردم مطلبی متناسب و همراستای این حوادث در دنیای تجسمی تهیه و به بررسی و تطبیق آن بپردازم.
در قرن چهاردهم میلادی بین سالهای ۱۳۵۳-۱۳۴۷ میلادی (به مدت ۶ سال) یک بیماری واگیردار و خطرناک که بعدها به آن مرگ سیاه (طاعون خیارکی) نام نهادند به وجود آمد. بماند که منشأ این بیماری هولناک از شرق و از طریق راه ابریشم بوده و بیشترین تلفات را در اروپا به جای میگذارد (حدود ۷۵ میلیون نفر) و دومین پاندُمی تاریخ بشر لقب میگیرد. عمق فاجعه و بحرانهای اخلاقی و ...
هیچکس فکرش را هم نمیکرد که سال جدید را اینگونه آغاز کند. کمکم داشتیم اتفاقات بدِ سال گذشته را فراموش میکردیم مگر چارۀ دیگری هم داشتیم؟! تلخیها پشت سر هم آمده بودند و امیدمان به سال جدید بود؛ سالی که با نو شدنش ببرد همۀ اندوهمان را؛ اما کرونا آمد و همهمان را غافلگیر کرد. آمد و سایهاش روزبهروز بر زندگیمان سنگینی کرد. انگار نسل ما زادۀ درد است و تمامی هم ندارد، همراهمان است و رهایمان نمیکند؛ تلخ است اما حقیقت دارد. بخواهیم و نخواهیم کرونا مناسباتمان را تغییر داده؛ کار، زندگی، رفتن، آمدن، همه رنگ تازهای گرفته؛ ...
نور به قبر «ژان اوبن» مستشرق معروف فرانسوی ببارد که گفت: «هر که تاریخ کرمان را بهدرستی بخواند مانند آن است که تاریخ همه جهان را خوانده باشد». این کلام نهتنها برای تصویریگریِ فراز و فرودهای تاریخِ کهن دیارِ کرمان میباشد، بلکه به این دلیل است که انگار به دنبال هر مقوله و موضوعی که بگردی، در «مفشوی» تاریخ این دیار یافت میشود. حتی وجوه مشترک و مشابه کرونای چینی ـ این رهآورد نامبارکِ چشمبادامیهای شرقی ـ با وبای سرداری، طاعون و تیفوس قجری در کرمان، اگرچه کرونا حدیث دیگری دارد، ویروسی که در یک چشم به هم زدن از ...
به روایت گزارشهای محرمانۀ کنسولگری انگلیس
***
در ادامه و تکملۀ مطلب قبل، بجا دانستیم از یکی دیگر اپیدمیهای گذشتۀ کرمان در ۱۰۳ سال پیش یعنی در سال ۱۲۹۶ ش/ ۱۹۱۷ م. نیز یاد کنیم که در گزارشهای هفتگی محرمانۀ کنسولگری انگلیس بدان اشاره و به مسائل چون: قرنطینه، مرگومیر، پستهای بازرسی و مسائل حاشیهای پرداخته شده است.
آنگونه که از متن گزارش هفتگی شماره ۲۸، هفته منتهی به ۲۷ اوگوست ۱۹۱۷/ ۵ شهریور ۱۲۹۶ برمیآید، ابتدا بیماری وبا در مشهد توسط کنسولگری انگلیس در آن ناحیه گزارش شده است:
«عالیجناب کنسول دولت فخیمه بریتانیا در مشهد در روز نوزدهم اوگوست، تلگراف زد که ...
به گمانم بیشتر خوانندگان عزیز و گرامی تاکنون با واژۀ عیار برخورده باشند؛ و این واژه برایشان دور از ذهن و ناآشنا نباشد. ولی در فرهنگ اجتماعی پیشین ما و در میان عامۀ مردم، عیاری شیوهای از کارکردهای جوان مردانه بوده است که بنا به روشهای کارش در نزد بزرگان و دارندگان مقامهای اجتماعی و دارندگان، انسانهایی ناخوب و حیلهگر و در نزد تهیدستان و زیردستان انسانهایی بزرگ و با گذشت و باوفا شناخته میشدهاند.
واژۀ عیار (ayyar) در چند معنا، به کار رفته است. بسیار آمد و شد کننده و گریزنده و مرد تیز خاطر، (منتهی الارب)، (ناظمالاطبا) مرد بسیار ...
در بخش یک از این مقاله، به سنت موسیقی و چگونگی فراهم شدن زمینهها و پایههای اصلی موسیقی سنتی ایران (موسیقی کلاسیک) با بزرگان موسیقیدان و موسیقیشناسی که توانستند، راهکارهای درست و پایههای بنیادینی برای موسیقی سنتی ما بریزند، استوار شد.
در اینجا بهتراست به این ویژگی مهم بپردازیم که باوجود حکومتهای متعصب و یکسونگریهای حاکمان اسلامی در بغداد و هر جای دیگر، بازهم ایرانیان بنیادهای فرهنگی خود را به فراموشی نسپردند؛ و بیشتر آنها در گوشه و کنار شهرها و آبادیها و روستاهای خویش هم چنان هنر موسیقی را مانند زبان و فرهنگ و آیینها و باورهای ایرانی خویش حفظ ...
کرونا از دسته RNA ویروسهاست که منجر به سرماخوردگیهای معمولی طی سالیان دراز شده اند. از بیماریهای دیگری که از گروه کرونا ویروسها باعث همهگیریهای وسیع شده است سارس (SARS) و مرس (MERS) را میشناسیم ویروس کووید ۱۹ هفتمین عضو خانواده کروناویروسهاست که در آخرین ماه سال ۲۰۱۹ در ووهان چین دیده شد.
این ویروس احتمالاً از خفاش به انسان و با واسطه مورچهخوار انتقال یافته است. علائم ابتلا به کووید ۱۹ شامل علائم اولیه و قدیمیتر مثل تب، بدندرد، سرفههای خشک و گرفتگی بینی میباشد و علائم جدیدتر آن شامل اختلال تفکر، فراموشی، التهاب دیواره قلب، اسهال، استفراغ مکرر و ...
نابودی طبقۀ متوسط خشم و نفرت را گسترش میدهد
گفتوگو با نعیما محمدی؛ دکترای جامعهشناسی سیاسی
***
گفته میشود بیماریهای واگیردار هم انسانها و هم جامعۀ انسانی را درگیر و بیمار میکند؛ ما هم در این چهار ماه که از شیوع کرونا میگذرد، به چشم خویش دیدهایم که یک ویروس چگونه همۀ بخشهای زندگی فردی و اجتماعی ما را درگیر خود کرده است. دست دادن، بغل کردن و بوسیدن شاید قبل از کرونا خیلی عادی بود و اهمیت آن به چشممان نمیآمد، اما محروم شدن از همین سادهترین اجزای ارتباطی، طعم تلخی دارد که هنوز هم ما را میآزارد. حالا محدودۀ صمیمیت ما ...
در شرایط عادی هم دشواریهای پرستاری را ببینند
گفتوگو با ناهید مساحی؛ پرستار
***
از همان اولین تماسی که برای هماهنگی گفتوگویمان گرفتم، با صدای مادرانه و مهربانش به گرمی پذیرای مصاحبه شد. وقتی در مصاحبه از مشکلات حرفۀ پرستاری پرسیدم و اینکه چه تقاضایی از مسئولان دارد، گفت «یکی از کارهایی که مسئولان میتوانند برای دلگرمی پرستاران انجام دهند، عمل کردن به وعدههایشان است!» بخش عظیمی از پرستارانی که این روزها جانشان را برای سلامتی جانهای مردم به خطر انداختهاند، هنوز وضعیت قراردادی مشخصی ندارند و به دلیل شرکتی بودن و عدم استخدام، همان حقوق و مزایای اندکی که در قبال سختی ...
سر رفت، خاکسترها در هوا پخش شدند و بیشتر آنها روی چای ریختند. کَل اسدا... گرفتار خاکسترها شده بود و صاحبجان چز میزد. کَل اسدا... چای را سر کشید، روی تشکچۀ کثیف و رنگ و رو رفتهاش جابهجا شد.
- چی؟!. خوب برن جونشونه ور آب بکشن، بیان به در!
صاحبجان کلافه شده بود. یک بار دیگر تمام قصه را گفت، تند و عصبی؛
- کَل اسدا... کَل اسدا... حواسِت کُجیه، کُتِ زوک بسته، آب داغ شده، آتش!
و کَل اسدا... تازه فهمید.
- خُب برو کُتِ زوکِ واکن!! یه سیخ تنور پشت در حموم گذاشتم وردار، برو!
صاحبجان چادرش را پیچاند دورش، حالا تقریباً تمام ...
قصّتههای حمید
***
حدودای سال ۴۷ کلاس ششم دبستان رِ تو دبستان ابنسینای رحمتآباد رفسنجون درس میخوندم که آی صادقی معلممون گفتن: بچّا حشراتم مثٍ خودتون به دستههای مختلفی تقسیم میشَن و بیشتر اَ همهی جِک و جونورا دِگه مَم انواع و اقسام دارن. مثلاً فقط سوسکا میلیونها شکل و گونهان ... بعدشم فرمودن: که هر کدومتون میبا یه گونهای از این حشراته جَم آوری و خُش کنین، بچسبونین تو یه دفترویی که وَر کلاسمون یه موزه حشرهشناسی دُرُس کنیم که هِش مدرسهای تا حالو همچین کاری نکرده. یکی شد مأمور جَم کردن مِلخا، یکی رفت وَر دنبال مورچا، یکی پَرپروا، یکی ...
صدایِ آقای ذاکری کارگردانِ مستند از پشتِ درختهای پسته میآمد که داد میزد: مَهدی رو هندل کنین. مردی تقریباً ۳۰ ساله با صورتی سبزه و تهریشی که موهای سفید هم داخلشان توی چشم میخورد، با یک عینک دودی بزرگ و کلاً آفتابی و کیفِ کمری که دائماً همراهش بود. علیرضا روی زانوهایش تکیه زده بود و نشسته بود (سرچنگو) طبق معمول نگاهِ خستهاش را حوالۀ مرضیه کرد و گفت: دستت درد نکنه، برو بهش بگو چکار باید بکنه!
مرضیه منشیِ صحنۀ مستند بود. به دلیل گرمایِ غیرقابل تحمل روستایِ شفیعآباد رمقِ راه رفتن از پاهایش رفته بود. اواخر شهریورماه و اوج ...
نگاهی به تابلوی «جیغ» ادوارد مونش (مونک)
***
«جیغ» شاهکاری یکهتاز «ادوارد مونش» (۱۹۴۴-۱۸۶۳)، نقاش اکسپرسیونیت نروژی مشتمل بر چندین تابلوی مشابه است که در سالهای ۱۸۹۳ تا ۱۹۱۰ خلق شدند و بخشی از مجموعه «کتیبه زندگی» با مضامین عشق، رنج و مرگ هستند. اثر فوق در تکنیک رنگروغن، چسب رنگ و پاستل بر روی مقوا و در ابعاد ۹۱ × ۵/۷۳ سانتیمتر است که در گالری ملی اسلو در نروژ نگهداری میشود و در سال ۲۰۱۲ رکورد گرانترین اثر هنری جهان به قیمت ۱۰ میلیون دلار را تصاحب کرد.
«جیغ» حاصل دوره انتقالی در تاریخ هنر است که هنرمندان نمایش هیجانات روحی ...
چندی پیش که یکی از نمایندگان شهر کرمان در مجلس پیشنهاد داده بود نام یکی از خیابانهای تهران مزین به نام جورج فلوید سیاهپوست مقتول توسط پلیس آمریکا بشود ناخودآگاه یاد گروه پینک فلوید افتادم که اتفاقاً آنها هم سوابقی قابلتوجه در پیوند هنر و فلسفه و سیاست و بیان مفاهیم اعتراضی داشتهاند و یادم افتاد که سالها با زمزمه بخشهایی از آهنگ «آجری دیگر در دیوار» آنها دلمان میخواسته مدرسه را به هم بریزیم و بگوییم این سیستم آموزشی را دوست نداریم! البته هیچگاه جرئت چنین جسارتی را نیافتیم اما همیشه در ذهنمان با ویدئوی آن آهنگ مشهور روح ...
سالیانی است که اتفاقات و جریانات مهم زندگی را در دفترم بهصورت روزنگار مینویسم نه به شکل خاطرهنگاری، که گاهاً واقعهنگاری است. من یک طراحم، طراحی که به نوشتن علاقه دارد. از نظر من یک طراح موفق، باید توانایی برقراری تعادل بین مسائل عینی و شهودی را داشته باشد.
امروزه مراکز خرید و بازارها لبریز از محصولات بیشماری است که به لحاظ زیبایی و عملکردی متنوع هستند و این مسئله به دلیل پی گرفتن روند جدیدی در طراحی محصول است که طراحان را بر آن داشته تا محصولاتی را طراحی کنند که علاوه بر جنبههای کاربردی، جنبههای زیبایی محصولات را نیز ...