دلم رمیده شد و غافلم من درویش
كه آن شكاری سرگشته را چه آمد پیش
***
حدود ۵ سال پیش وقتی با ظاهری متفاوت اما خندان در یك ویدیو خبر از بازگشت بیماری و شروع درمانش داد بسیار امیدوارمان كرد كه به زودی دوباره باز خواهد گشت، هرگز كسی تصور نمیکرد این آخرین باری باشد كه برایمان حرف میزند! بعدها گفتند و شنیدیم كه مراحل درمان روی تارهای صوتی ایشان اثر گذاشته و...
از آن تاریخ به بعد دیگر هرگز نه چهره او را دیدیم نه كلامی از او به گوشمان رسید ما ماندیم با هزاران حسرت بر دل و نقش به یادگاری كه ...
هویتهای چندگانه و تفاوت بین هویت آفلاین و آنلاین، بروز بیاخلاقی و خشونت مجازی را تشدید میکند
***
خشونت به صور مختلف در زندگی روزمره ما وجود دارد. از زمان رواج شبکههای اجتماعی، بروز خشونت در این فضا به دلایلی همچون گمنامی و مخفی ماندن هویت، بهخصوص از نوع خشونت کلامی گسترش یافته است. گرچه نباید این دو فضا را مستقل از هم دانست اما به هر حال با ورود ما به شبکههای اجتماعی، آسیبهای اجتماعی نوپدید نیز ظهور یافته است و یکی از این آسیبها خشونت در فضای مجازی است که هم جنبههای خصوصی و شخصی و هم ابعاد اجتماعی و ...
انسان موجود پیچیدهای است که انگار تنها موجودی در عالم هستی است که ممکنالوقوع است تا دچار بیماری سادیسم شود و از آزار دادن به همنوع خود تا دیگر موجودات لذتی بیمارگون ببرد
***
موضوع عجیب است و دامانگستر. اجازه میخواهم که با گفته طنزآمیزی از وودی آلن، فیلمساز برجسته سینمای کمدی، مقاله را آغاز کنیم. او گفته بود که جهان همچون رستوران بزرگی است که همه، همدیگر را میخورند!
بلاتردید در طبیعت و نزد موجودات، از باب نمونه شکار برّه آهویی به چنگ و دندان یک پلنگ از منظری میتواند نمونهای از خشونت باشد. باری حتی اگر این نمونه را امر ناگزیر ...
خشونت در نوشتن با نگاهی به آثار داستانی ادبیات جهان
***
خشونت، واکنشی است در مقابل احساس تحقیر و سقوط. بیشتر حالت تدافعی است که انسان به خود میگیرد. یک صفت انسانی به شمار میآید، انسان خشمگین. خشونت انواع مختلفی دارد؛ یک نوع از خشونت، خشونت ارادی است؛ انسان خشن. خشن نه خشمگین. بین این دو تفاوت از زمین تا آسمان است. خشونت ارادی زمانی رخ میدهد که فرد، دارای قدرت بدنی و اقتدار روانی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است. خشونت میتواند در طول تاریخ حرکت کرده و از گذشته وارد حال و آیندۀ انسان بشود و زندگی مردم را قربانی تاریکی ...
نمیخواهم وارد بحثهای انتزاعی و فلسفی درباره ماهیت خشونت شوم، اما اجمالاً میخواهم اینقدر را بگویم که خشونت پدیدهای است که همزمان با پیدایش انسان در ذهن و زبان او معنا گرفته و پس از آن در شیوههای مختلف بیان انسانی بازتولید شده و گسترش یافته است و هنوز هم چنین است و یکی از راههای مؤثر جلوگیری از این بازتولید در معنا و بیان، گفتوگوی جامعهٔ بشری بر سر این میراث شوم با کودکان خود است که از منظر «فبک» ممکن و در حلقههای کندوکاو مقدور است.
پیشرفت کمی و کیفی خشونت تنها در ساحت انسانی است
دقت کنید خشونت در ...
خشونت در ادبیات با معرفی دو اثر حماسی
***
حالا که ادبیات آمده تا پدیدههای عینیِ این جهانی را در یک تالارِ پهناورِ آینهای با اعطای مفهومی خیالی و پریگونهگی، باز آفریند و برقصاند، دیگر میتوان با بهرهگیری از این امکان تازه از ادبیات، برای «ژانر» هم معنای تازهای قائل شد: محل و محملی برای بروز همۀ آنچه که در جامعۀ انسانی با عناوین مدنیّت، انسانیّت، سیاست و بالاخره خشونت شناخته میشود. حالا دیگر ژانر تنها یک راهنما برای قرائت و درک متن نیست، بلکه خودِ متن است. اگر از ژانرِ عتابهای عاشقانۀ وحشی بافقی و سعدی و حافظ و... بگذریم، که ...
آینۀ رفتار انسان
***
خشونت، موضوعی است بسیار گسترده و قابل بحث، که به درازای سالیان زندگانی بشر، با او همراه و همواره یکی از اساسیترین دغدغههای انسان بوده است. خشونت، ریشه در غرایز طبیعی انسان دارد. اساس آن را میتوان در خشم جستوجو کرد. این نکته، بحث دربارۀ موضوع خشونت را به وادی دانش روانشناسی کشانده که ریشۀ عمیق داشته و گفتمان گستردهای را میطلبد. خشونت، نیروی پیشبرندهای است که طبیعتِ هستی را به جنبوجوش و تکاپو وامیدارد. خشونت، تیغ برندۀ دولبهای است که همزمان میتواند سازنده باشد و سوزنده! خشونت، آنگاه که با عقدههای نگشوده و حل نشده همراه گردد، ...
نگاهی به مؤلفۀ خشونت در چند فیلم سینمایی «مسعود کیمیایی»
***
در میان فیلمسازان موج نوی سینمای ایران، «مسعود کیمیایی»، فیلمسازِ پرکار، تأثیرگذار و البته منتقد، تقریباً در همۀ شرایط اجتماعی، در نقد وضعیت حاکم، فیلمهایی ماندگار و متفاوت از سینمای بدنه را با رهایی از کلیشههای حاکم بر سینمای تجاری دوران قبل و بعد انقلاب ساخته است. او بهعنوان فیلمسازی مؤلف، مؤلفههایی را ایجاد کرده که بیشترِ آنها علاوه بر رویکرد انتقادی، با وجود تحولات اجتماعی، پسندِ اجتماعی را در میان خواص و عوام برای فیلمساز در پی داشته است. خشونت را میتوان یکی از این مؤلفههای جداناشدنی فیلمهای او دانست.
خشونت ...
نگاهی به فیلم سینمایی "Pusher" (هلدهنده)
***
«Pusher» (هل دهنده) اسم فیلمی است که من را یاد فشار زندگی و فقر مالی میاندازد. زمانی که آهی در بساط نداشته باشیم، آن زمان است که اهرم فشار شروع به کار میکند و مجبور میشویم برای مخارج زندگی، دست به هر کاری بزنیم. اهرم فشار باعث میشود که عنصر خشم در انسان بیشتر از همیشه فعال بشود. خشونت بهعنوان رفتاری علیه تمامیت جسمی یا معنوی، اخلاقی، روحی، اموال یا ارزشهای فرهنگی و سمبلیک دیگری تعریف میشود. انسان، این حیوانِ مدرنِ دو پا، تمام تلاشش را میکند تا نشان دهد که خوی حیوانی ندارد؛ ولی ...
گفتوگو با وحید تاج؛ خواننده
در بحران کرونا موسیقی تسلابخش مردم و کادر درمان شد
***
وحید تاج متولد آبان ۱۳۶۲ در دزفول و فرزند علیرضا تاج از هنرمندان ردیفشناس آواز این شهر است. تاج، لیسانس موسیقی و فوقلیسانس آهنگسازی دارد. آواز را از کودکی آغاز کرده و از شاگردان حمیدرضا نوربخش، مظفر شفیعی، کریم صالحعظیمی و محمدرضا شجریان بوده است. او تجربۀ اجرا در ارکستر ملی به همراه فرهاد فخرالدینی و همچنین همکاری با فریدون شهبازیان و حمید متبسم را داشته و در حال حاضر مشغول همکاری با کیوان ساکت است. تاج، در دوران قرنطینه یک کنسرت بدون حضور تماشاگر ...
گفتمانی صمیمی در مورد خشونت موسیقایی
***
متن زیر ماحصل گفتوگویی صمیمی و دوطرفه در مورد خشونت در موسیقی است که بین من و مسعود نکویی با دو سبک متفاوت موسیقی و مسلماً دو منظر جداگانه، انجام شده است.گفتمانی بدون طراحی و بداهه که کاملا مبتنی بر دیدگاههای شخصی دو طرف است. باشد که قبول افتد.
توحیدی: برای شروع صحبت بد نیست به صوت یعنی ذات تمامی نغمات اشاره کنیم. آیا صوت میتواند خشونتزا باشد؟ از نوفهها یا همان صداهای غیر موسیقایی شروع میکنیم. برای مثال صدای بوق اتومبیل، صدای جاروبرقی یا صدای دریل. این صداها میتوانند باعث سلب آرامش و ایجاد خشونت ...
اولین آموزۀ هنر موسیقی بیان احساس و اندیشه با صداهاست که برای بسیاری این تعریف آشنا است، اما در یک گذر زمان چند ساله و با نگاهی به شنیدههای موسیقایی سالهای اخیر کمتر نشانی از احساس و اندیشه در آن یافت میشود. بخش عمدهای از آثار تولیدی سالهای اخیر به هنری پرداخته است که از درون تغییرات غیرقابل تصوری را به خود دیده است، در واقع هر چه از ذهن مؤلفین موسیقی گذر کرده تبدیل به یک اثر شده و در بازار فروش و با روشهای جذب مخاطب و بازاریابیهای متفاوت به مخاطبین تزریق شده است. اینکه فروش میلیونی و ...
نگاهی تاریخی و تحلیلی به نمایش خشونت در تئاتر
***
شاید بشود گفت که مسئلۀ نمایش خشونت در تئاتر از همان آغاز پیدایش در جشنوارههای دیونیزوسی مطرح بوده است. اینکه چه چیزی بر صحنه ظاهر شود و چه چیزی از آن حذف، در واقع با مسئله اخلاق ارتباط پیدا میکند. به همین خاطر است که در نمایشهای یونانی آن بخش غیراخلاقی یا کنش خشونتآمیز به شکل روایتa یک راوی یا پیک یا پیشگو در نمایش میگنجد و به شکل مستقیم نمایش داده نمیشود. مثال آن را میتوان در نمایش مدهآ اثر سوفوکل یا اوریپید دید. آنچه مدهآ با برادر خویش میکند (قتل ...
گفتوگو با بابک دقیقی دربارۀ مسترکلاس اصول و فنون نمایش ایرانی
***
مجموعۀ آموزشی «درآمدی بر اصول و فنون نمایش ایرانی» در دو لوح فشرده است که در آن دکتر یدالله آقاعباسی در مورد مباحث و سرفصلهای نمایش ایرانی صحبت میکند. تهیهکنندگی این مجموعه را حوزه هنری استان کرمان برعهده داشته و ایدهپرداز و کارگردان آن بابک دقیقی است. به گفتۀ دقیقی این پروژه با این سر و شکل اولین بار است که در ایران تولید میشود و میتواند برای طیف متنوعی از علاقمندان به نمایش و نمایش ایرانی سودمند باشد. او همچنین امیدوار است که شرایط اقتصادی به گونهای پیش برود ...
وقتی همۀ شرایط علیه تئاتر است
***
اینجا قرار نیست در مورد بازنمایی خشونت در تئاتر بخوانید، قرار است در مورد خشونت در تئاتر بخوانید. بیشک تئاتر یک طناب محکم و تنگ برای جهل و یک بغل پُر، پرواز و بال و رهایی، برای اندیشه است و همین امر راه خشونت به تئاتر را باز میکند. همیشه در هر جمع و جامعهای کسانی راغب هستند که ماشه این سلاح خطرناک اندیشهساز را بر سیب بالای سر جهل جامعه بچکانند، اما کسان باقدرتتری نیز هستند که چکاندن این اسلحه خطرناک را برای منافع خود خطرناک میبینند و بهصورت نهان و آشکار بر تئاتر ...
دوست ندارم یک جامعۀ همشکل داشته باشیم
گفتوگو با گلاره حسنیپور؛ طراح لباس
***
گلاره حسنیپور، متولد آذرماه ۱۳۶۳ در رفسنجان، دارای دو مدرک فوقدیپلم هنرهای سنتی و کارشناسی مرمت و احیای بناهای تاریخی از دانشکده هنر دانشگاه باهنر است. او حرفۀ طراحی لباس را با رویکرد پستمدرن از سال ۹۵ شروع کرده و در کارهایش از تلفیق المانها، موتیفها و سوزندوزیهای سنتی بهره میبرد. حسنیپور با وجود سابقۀ نهچندان طولانی در طراحی لباس، موفقیتهای خوبی داشته ازجمله برگزیده شدن آثارش در جشنوارۀ مد و لباس فجر و استقبال تعدادی از هنرمندان و بازیگران مطرح از کارهای او. حسنیپور، طرفدار مد پایدار و ...
پروژه هتل بام، مصداق خشونتی عریان بر منظر طبیعی-تاریخی کرمان
***
موضوع احداث هتلی بر فراز کوه در کرمان و بازتاب آن در شبکههای اجتماعی از سوی برخی فعالان حوزههای محیطزیست و میراث فرهنگی، چند سالی هست که جنجالبرانگیز شده است. این کوه که مشرف به جنگلِ دستکار قائم است، در امتداد سلسله ارتفاعاتی در جانب شرقی شهر کرمان و در حوزهای قرار دارد که علاوه بر اهمیت باستانی، از جنبۀ آیینی نیز همواره در بین مردم کرمان مورد احترام بوده است. حوزهای که گویا اخیراً با عنوان «شیوَشگان» به ثبت ملی هم رسیده است. از اهمیت آیینی این منطقه همین بس ...
یادداشت
کمتر کسی معنای اصلی خشونت را میداند.
اکثر مواقع به اشتباه عکسالعملهای بدون دلیل عاقلانه را بهعنوان خشونت، معنا میکنیم، اما دلیل به وجود آمدن این رفتار چیست؟
در اصل، خشونت رفتاری در مقابل یک تحریک کلامی، رفتاری، شنیداری و در بدترین حالت تحریک شدن با یک ایده میباشد. وقتی یک نفر از طرف شخص یا اشخاصی در یکی از حالتهای گفته شده، مورد تهاجم قرار بگیرد، بدن او برای دفاع از فکر و جسمش، عکسالعملهایی نشان میدهد که اکثر اوقات ما به آن خشونت میگوییم.
در واقع اصل خشونت نه از سمت شخصی که ایجاد کنندۀ این تحریک بوده، بلکه از سمت ...
شهر کرمان در دوره قاجاریه به روایت تصاویر (بخش اول)
***
در منابع در خصوص شهر کرمان (گواشیر) که در این دوره، مرکز ایالت کرمان (یکی از چهار ایالت مهم ایران۱) محسوب میگردیده است، این گونه آمده است:
«در ذکر اصل شهر کرمان: اگر چه در بنای او اختلاف بسیار است ولی آنچه در تواریخ مسطور است از بناهای اردشیر بابکان است. طالع عمارتش را با برج میزان سنجیدهاند. آبش قنات و رود آب است. هوایش به غایت خوب و سالم. محدود است شرقاً به صحرای لوط و سیستان، مغرب به ولایت عراق و جنوب به مملکت فارس و بلاد لار و شمالاً ...
روانشناسی خشم و خشونت در انسان و رواج آن در فرهنگعامه
***
در این مقاله برآنیم که به بررسی خشم و خشونت ناشی از آن از دیدگاه روان شناسان و جامعهشناسان بپردازیم تا بر این رویه، بتوانیم به ماهیت خشم در وجود انسان و علتها و چگونگی آن پی ببریم. از سویی چگونگی رویکرد خشونت را در فرهنگعامه و فرهنگ جاری یک سرزمین، یک شهر، یک کشور و... موردسنجش و در حد نیاز مورد انتقاد و پرسشگری قرار دهیم.
شوربختانه یا خوشبختانه، خشم یکی از هیجانهای موجود در انسان یا شاید در وجود بسیاری جانداران دیگر است که پدیداری و خیزش آن ...
میزگرد
واکاوی یک پرونده در گفتوگو با زنی که می خواست شوهرش را از زندگی خذف کند
***
«خشونت» سوژه بود؛ دور یک میز جمع شده بودیم تا ضمن گفتوگو با یک قربانی خشونت که در عین حال عامل خشونت و متهم به معاونت در قتل همسرش نیز هست صحبت کنیم. دو گفتوگوی جداگانه انجام شد.
نخست با خانمی که متهم به معاونت در قتل همسرش است و میشد رد خشونت بروز یافته را در گذشتۀ خود او هم دید. در ادامه با تمرکز بر این مورد بهخصوص در مورد موضوع خشونت بحث و گفتوگو شد. طبیعتاً خشونت ابعاد، انواع و پیامدهای ...
واکاوی خشونت در گفتوگو با دکتر افسانه ابراهیمی پاسخ نادرست به ناکامیها
***
دکتر افسانه ابراهیمی دکترای مشاوره از دانشگاه یزد و کارشناسی ارشد از دانشگاه مرودشت دارد. او هفت سال است که در حوزه روانشناسی در تخصص خانواده «زوج و فردی» فعالیت میکند، ابراهیمی علاوه بر تدریس در چند دانشگاه و فعالیت در کلینیک شخصی خود در نهادهایی مانند دادسرا و بنیاد شهید و امور ایثارگران هم مشغول خدمت به مراجعان آسیبدیده است. گفتوگوی ما با او در مورد خشونت و ریشههای آن انجام شد.
خانم دکتر! ما میخواهیم، خشونتی را واکاوی کنیم که در جامعه ما وجود دارد، آماری که از ...
اولین تداعی واژۀ خشونت در ذهن مواردی مثل ضرب و شتم، دعوا و مناقشه، جنگ، تبعیضات جنسیتی_ هویتی و... است. همچنین در خصوص کودکان واژۀ خشونت به نظر اعمال فشار والدین بر رفتارهای بهاصطلاح نابهنجار کودک برای تغییر در آنها است. بنا بر آنچه از گذشته بهجا مانده است، در مکتبخانهها و مدارسِ سالیان دور، ملّا یا معلم و پس از آنها مدیر و ناظممان به خود اجازه میدادند تا در برابر شاگردان ناخلف از ابزارهای خشونتآمیز چون ترکه، سیم، شلاق و یا حتی اُردنگی و سیلی استفاده کنند. این رویه با شعارهایی چون «چوب معلم گُله، هر کی نخورده ...
تو فضای مجازی زیاد نوشتن از اینکه یک خانم ۸۲ ساله انگلیسی پا روی تمام کلیشههای مد گذاشته و تنها مانکنی هست که با این سن و سال در بریتانیا و در جهان مد بهطور رسمی فعالیت میکند.
گفتهها حاکی از این است که«دفنا سلفه»از ۲۰ سالگی وارد این عرصه شده و بعد از سالها همچنان یک مدل میباشد و روزانه ۱۰۰۰ پوند معادل چندین میلیون تومان ایران درآمد دارد.
او میگوید هرگز هیچ عملی زیبایی انجام نداده است و همین امر موجب شده تا امروز یک مانکن باقی بماند.
او در ابتدا ۱۷۰ سانتیمتر قد و ۶۵ کیلو وزن داشت که اکنون ...
قصتههای حمید
***
هَمطو که قبلنامَم گفتم ما وَر خاطر شغل پدرمون اَ سه ماهگی تا ۷ سالگی تهرون زنگی میکردیم، البته تهرون قدیم که هَنو زیر پل تجریش مردم وَر رو پیت نفتی یا چارپایه مینشستن و سلمونیا تیغاشونِ تیز میکردن و کلّۀ مردمِ میتراشیدن یا خودِ گاری و اسب (خرم وَر توشون بود البته) آب میفروختن، تازَمَم لیموناد و بستنی به بازار اومده بود و بلالفروشا و پُففیلفروشا (اُوَختا پُف فیل یه اسم بیتربیتی دِگهای دُوشت که ما رومون نمیشه بگیم، یعنی به فیل ربط دُوشت ولی پُفش نبود ...) وَر خودشون برو بیایی دُوشتن. ساعتی یه بارم به ماشینو ...
دو هفته پیش هفت تن از شاعران ایرانی به دعوت دی پی اس یا-دد پوئت سوسایتی-به ایالاتمتحدۀ آمریکا دعوت شدند. در این کنفرانس که هنرپیشۀ معروف هالیوود، رابین ویلیامز آن را مدیریت میکرد، آقایان ابوالقاسم از توس، ابومحمد الیاس از گنجه،جلالالدین از قونیه، مصلحالدین و شمسالدین از شیراز و عُمَر از نیشابور و خانم پروین از تهران در لیست شاعران ایرانی قرار داشتند
از همان بامدادِ ارسال دعوتنامهها مشکلات عدیدهای برای ٰشاعران ایرانی پیش آمد که شرح و تفصیل آن از حوصلۀ این یادداشت خارج است. اگرچه به غیر از الیاسهمۀ عزیزان موفق به کسب مجوز وزارت ارشاد و خرید بلیت ...
«گرنیکا» شاهکار «پابلو پیکاسو»، هنرمند معاصر اسپانیایی در سال ۱۹۳۷ م. به سبک «کوبیسم»، در قالبی سیاه و سفید با تکنیک رنگروغن روی بوم و در ابعاد ۷ متر و ۷۶ س و ۳ متر و نیم خلق شد که در موزه «رینا سوفیا» در مادرید اسپانیا نگهداری میشود.
پیکاسو، «گرنیکا» را در پاسخ به درخواست دولت جمهوری اسپانیا مبنی بر خلق یک اثر نقاشی برای غرفه این کشور در نمایشگاه جهانی پاریس با موضوع «تجلیل از تکنولوژی» آفرید. همزمان، دولت دموکراتیک اسپانیا با «حزب فاشیست» به رهبری ژنرال «فرانکو» وارد جنگ داخلی شدند. «حزب نازی» آلمان به حمایت از فرانکو ...
«جان» به معنای زندگی و «دار» وسیلهای برای مرگ است؛ نام این فیلم «جاندار» همان اول کار مشخص میکند که قرار است درباره مرگ و زندگی ببینیم. در این مورد مشخص قرار است پدیده قتل و قصاص مورد پردازش قرار گیرد. سوژهای که اگرچه در بدو امر تکراری مینماید اما با پرداختی متفاوت و متمایز، تماشاگر را میخکوب میکند.
«جاندار» اولین تجربه بلند دو کارگردان جوان کرمانی است. تجربهای که ازقضا در نوع خودش بسیار موفق هم هست. حسین امیری دوماری، پدرام پورامیری البته در این فیلم هم چون کار قبلیشان «نسبت خونی» از بازیگران بزرگ و سرشناس بهره گرفتهاند. با ...
دو روز مانده به عید و یهعالمه کار نکرده. این ماشین لعنتی هم وقت گیر آورده بود برای ناز کردن و روشن نشدن، باید این لعنتی را بفروشم و یه نوشو بخرم، تاریخ مصرفش تموم شده... این تاکسی لعنتی چرا نمیاد... دیر شد...
درگیر زمزمههای ذهنی یا بهتر بگویم غر زدن با خودم بودم که، متوجه این دو تا کودک افغان شدم. کفشهایش را زیر بغل زده بود و پابرهنه راه میرفت!
گفتم پسر جان چرا کفشاتو نمیپوشی پاهات آسیب میبینه که؟!
بدون لحظهای تردید از نادرست بودن آنچه انجام داده گفت: اگر بپوشمشون، اونا خراب میشن، پاهام خوب میشه اما کفشام نه.
نگاهم ...