دبیر بخش موسیقی
https://srmshq.ir/1prfw8
مدتی پیش مثل بقیۀ بیکارها، مشغول اینستاگردی بودم که به یک تبلیغ جالب از رستورانی در مشهد برخوردم با این عنوان: «در طولانیترین شب سال میزبان شما هستیم با اجرای شهریار... و با حضور سالار ...» کمی گیج شدم! با حضور سالار ...! یعنی چه؟! همۀ ما ایشان را میشناسیم؛ جزو مشهورترین خوانندگان کشور هستند که فقط کمی در نتخوانی مشکل دارند وگرنه خداییاش جزو بهترینها هستند. با خودم فکر کردم مسلماً منظورشان از آگهی این است که ایشان یعنی این هنرمند هم در آن رستوران حضور داشته و مثل بقیه از اجرای شهریار... استفاده میکند. خُب، بودن ایشان مگر تبلیغ میخواهد آن هم با عکس بزرگ روی آگهی در کنار آقای شهریار ...؟ میشد عکس بزرگی از آقای سالار ... را در سالن نصب کرد یا اصلاً فیلم ایشان را بهصورت صامت پخش کرد یا مثل بعضی از دوستان آقای شهریار، روی فیلم صامت ایشان لبخوانی میکردند؛ باور کنید اینها خیلی بهتر بود تا اینکه ایشان آن جلو بنشینند و حداکثر در آخر شب با کلی معطلی و ریاضت با لبخندی مصنوعی ما را مهمان یک سلفی کجوکوله با نوردهی و کادربندی نامناسب کنند. بماند... از عنوان آگهی گذشته و به قسمت پایین آن رسیدم با این عبارت: «فرصت را از دست ندهید؛ پذیرایی شامل چلو گوشت گوسفندی، سالاد، ماست، نوشابه، سه نوع میوه، شیرینی، آجیل و نوشیدنی گرم. هر نفر ۱۸۰ هزار تومان» خُب، این هم که اصلاً احتیاج به توضیح اضافه ندارد. همهچیز دقیق و حسابشده درج شده؛ فقط ماندهام که کنسرت و حضور دوستان، بستۀ پیشنهادی برای چلو گوشت گوسفندی و مخلفات است یا اینها بستۀ پیشنهادی برای کنسرت و حضور دوستان! در هر صورت خدا آخر و عاقبت ما را به خیر کند.
آمین.
دبیر بخش موسیقی
https://srmshq.ir/pa24hj
جلال امیرپورسعید؛ نوازنده، مدرس و آهنگساز متولد ١٣٥١ در كرمان و دارای مدرک كارشناس ارشد پژوهش در هنرهای سنتی است. استادانی که او در محضرشان آموزش دیده و با آنها همکاری داشته، فرهاد فخرالدینی، هوشنگ ظریف، حسین دهلوی، شهرداد روحانی، منوچهرصهبایی، حمید متبسم، نادر مشایخی، محمدرضا درویشی، مجید انتظامی، بیژن كامكار، نادر مرتضی پور و هومن خلعتبری بودهاند.
عضویت ثابت در اركستر موسیقی ملی به رهبری فرهاد فخرالدینی، همكاری با اركستر سمفونیك تهران، عضویت در اركستر مضرابی حسین دهلوی، عضویت در اركستر سیمرغ به آهنگسازی حمید متبسم و رهبری محمدرضا درویشی و هومن خلعتبری و به خوانندگی همایون شجریان، سرپرستی و آهنگسازی گروه ماهان، عضویت در گروه ایل به آهنگسازی صادق چراغی و خوانندگی علیرضا قربانی، آهنگسازی و نوازندگی در گروه موسیقی خنیا، عضویت در كوئینتت كلارینت تهران به سرپرستی محمدحسین پورمعین و همكاری با گروههای گلبانگ، مهتابرو، اوج، مزامیر، مهریان، بیداد، شباهنگ، حلاج، سرایان و نغمه كیمیا و اجرای كنسرت در كشورهای سویس، آلمان، اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، بلژیك، هلند، سوئد، دانمارك، پرتغال، فنلاند، چین، روسیه، تركیه، چك و اتریش بخشی از فعالیتهای این هنرمند کرمانی است.
آهنگسازی در آلبوم «باغهای ایرانی»، انتشار مجموعه كتابهای «یكصدسال خنیاگری»(برای تار و سهتار)، نوازندگی در آلبوم صوتی و تصویری «سیمرغ» اثر حمید متبسم و خوانندگی همایون شجریان، نوازندگی در آلبوم صوتی و تصویری «تو كیستی» اثر حمید متبسم و خوانندگی سالار عقیلی، نوازندگی در آلبوم «روی در آفتاب» اثر صادق چراغی و خوانندگی علیرضا قربانی، نوازندگی در آلبوم «شهادتنامه عشاق» به همراه اركستر سمفونیك تهران، آهنگسازی و نوازندگی در آلبوم تاك كه بهزودی منتشر خواهد شد، آهنگسازی و نوازندگی آلبوم «شبی با خیام» بخشی از آثار جلال امیرپورسعید است.
این نوشتار حاصل گفتوگویی است با ایشان.
از شروع فعالیت موسیقیتان بگویید.
از سال ١٣٦٢ موسیقی را با نوازندگی كیبورد و سنتور آغاز کردم و در ادامه به نوازندگی كلارینت، سهتار و دف پرداختم. در سال ١٣٦٩ با قبولی در دانشگاه، عازم تهران شدم و از آن زمان به نوازندگی تار پرداختم. از ١٣٦٩ تاكنون در تهران زندگی میكنم و کلاً به تهران مهاجرت کردم.
...
آهنگساز، رهبر ارکستر و کر، پژوهشگر و نویسنده
https://srmshq.ir/0ni2ve
پیشگفتار
با نگاهی به تفاوتهای «خانواده موسیقی» و «تیم و گروه موسیقی» میتوان به تفاوت عمیق آنها پی برد. در خانواده موسیقی شما مجبور هستید افراد ضعیف خانواده را که یا (هم) از نظر فیزیکی، عملکردی، ... ضعیف و ناکارآمد هستند بپذیرید، حمایت کنید و سطح خانواده را به دلیل عدم امکان انتخاب اعضای خانواده موسیقی خود تحمل نمایید و اگر همکاری نمودند تا حدی سطح آن را ارتقا دهید اما در تیم و گروه موسیقی شما در عضوگیری و انتخاب نخبگان مختار هستید و میتوانید با تشکیل یک تیم قوی و یکدست به اهداف خود نزدیکتر شوید. این تفاوت بین خانواده و تیم اگرچه در انتخاب اولیه ما را یاری میرساند اما در ادامه خواهیم دید حتی اگر اعضای تیم و گروه و سازمان را بهدرستی انتخاب کرده باشید باز هم علاوه بر تخصص، باید به رفتارهای سازمانی و گروهی و الگوهای آنها توجه ویژهای داشته باشید تا چرخه عمر سازمان موسیقی شما طولانیتر و رفتار اعضای آن کارآمدتر شود.
۱-۱- رفتار سازمانی (OB):
رشتهای است که به بررسی تأثیر افراد، گروهها و ساختار بر رفتار در داخل سازمانها میپردازد و هدف آن به کار بستن این دانش در جهت اثربخشی سازمان است.
۱-۱-۱- مشکلات و فرصتها برای (OB):
- اعضای گروه از طیف وسیعی از فرهنگها و نژادها و گروههای قومی هستند
- مشکلات کار با افراد و مدیریت آنها در زمان بحران موضوعی پیچیده است
- اعضای گروه عمدتاً مسنتر شدهاند
- زنان بیشتری در گروه وجود دارند
- رقابت جهانی، اعضای گروه را ملزم به انعطاف بیشتر میکند
...
مدرس موسیقی و پژوهشگر هنر
https://srmshq.ir/ptcvdj
دو نکته که شاید قبل از خواندن متن بخواهید بدانید:
۱. جانور موسیقیشناسی یعنی موسیقیشناسی حیوانات این رشته نه جانورشناسی است نه زیستشناسی، نه هیچیک از سایر رشتههای علوم طبیعی، بلکه، هرچند شاید عجیب به نظر برسد، یکی از رشتههای به اصطلاح علوم انسانی به شمار میآید، یعنی همانهایی که با هنر، فرهنگ و فلسفه سروکار دارند. پس از قبول این نکته، راحتتر میتوان درک کرد این رشته چقدر بدیع است.
۲. جانور موسیقیشناسی یک رشتۀ پژوهشی هم تجربی و هم نظری است، دستکم نه به معنای سنتی کلمه بدین معنا که هر کسی میتواند از مواد صوتیای که شخصاً گردآوری کرده است استفاده کند یا از مواد صوتی دیگری، من به سهم خودم نه به آبروتسو رفتهام که زوزۀ گرگها را بشنوم، نه به خلیج هاروی که صدای نهنگها به گوشم بخورد، نه به مکزیک جایی که الیکاییهای صخرهای گامهای کروماتیک استادانۀ خود را اجرا میکنند.
در این رشته، میتوان بین رویکرد تجربی گویایی که به مواد گرد آمده به دست خود پژوهشگر تکیه میکند و تحلیل نظری بخشی از ضبطها، طیفنگاریها و آوانگاریهای فراوان موجود یکی را انتخاب کرد. چیزی که جانور موسیقیشناسی در وهلۀ نخست به دانش عرضه میکند گردآوری داده نیست، بلکه بیشتر ابزارهای تحلیل و تأملهای نظری روی آن دادههاست. در این راستا، حضور مواد تجربی خالص، هرچند ارجح است، الزامی نیست.
...